• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 47, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 47, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کنترل هواپیما در مرحله فرود در حضور اغتشاشات ناشی از بارهای آیرودینامیکی توسط کنترل‌کننده مد لغزشی بهینه

    (ندگان)پدیدآور
    خراطی شیشوان, حامدمحدودی, امیر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    544.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    یادداشت پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مقاله یک سیستم کنترل مد لغزشی برای سیستم فرود خودکار هواپیما با دینامیک خطی شده بر اساس تنظیم‌کننده‌های خطی مرتبه دوم در حضور اغتشاشات ناشی از بارهای آئرودینامیکی طراحی شده است. در سیستم کنترل مد لغزشی  برای به دست آوردن قانون کنترلی نیاز به معکوس پذیری ماتریس ورودی  هست، اما در اکثر سیستم های واقعی به دلیل برابر نبودن تعداد ورودی‌ها با تعداد حالت‌های سیستم این ماتریس مستطیلی است. به همین دلیل باید از روش‌های خاصی برای معکوس سازی ماتریس ورودی استفاده کرد اما روش‌های موجود برای معکوس پذیری ماتریس‌های مستطیلی اغلب یا به دلیل بزرگی ابعاد سیستم قابل پیاده‌سازی نیست و یا امکان کنترل مطلوب تمام متغیرهای حالت میسر نمی‌گردد. در مقاله حاضر از یک نوع تبدیل ماتریسی برای مربعی سازی ماتریس ورودی استفاده خواهد شد که بر مبنای تنظیم‌کننده‌های خطی مرتبه دوم عمل می‌کند و عملکرد سیستم کنترلی را به شکل چشمگیری بهبود می‌بخشد. اما در این روش نامعینی‌ها و اغتشاشات خارجی در نظر گرفته نشده است. ازاین‌رو روش تبدیل ماتریس را برای سیستم‌های دارای نامعینی و اغتشاشات خارجی گسترش داده‌شده است. مدل مورد مطالعه ،یک مدل خطی شده از هواپیما بوئینگ 747 در مرحله فرود در مواجه با باد برشی است. مسیر کامل پرواز در مرحله فرود شامل دو فاز سرش با شیب ثابتو پاشنه نشینی است، که هواپیما باید این مسیر را در حرکت طولی به عنوان مسیر مرجع تعقیب کند که شامل پروفیلی از خط مستقیم و منحنی نمایی است که در طول این مسیر ارتفاع خود را کاهش می‌دهد. اما در این روش نامعینی‌ها و اغتشاشات خارجی در نظر گرفته نشده است. ازاین‌رو روش تبدیل ماتریس را برای سیستم‌های دارای نامعینی و اغتشاشات خارجی گسترش داده‌شده است.
    کلید واژگان
    کنترل مد لغزشی
    معکوس‌پذیری
    تنظیم‌کننده خطی مرتبه دوم
    فرود هواپیما
    اغتشاشات آئرودینامیکی
    مسیر پروازی
    تعقیب

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-07-23
    1396-05-01
    ناشر
    رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیک
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
    دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    2228-5148
    URI
    https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_6602.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106782

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب