• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 46, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 46, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عملکرد یک خودروی سواری با قوای محرکه موتور احتراقی، در مقایسه با تمام هیبرید با ساختار سری و نیمه هیبرید با ساختار موازی

    (ندگان)پدیدآور
    میرمحمدی, علیتوکلی, زهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.628 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی کامل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    موضوع مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا امروزه یکی از چالش‌های بزرگ جهانی می‌باشد. خروجی اگزوز خودروهای با سوخت‌های فسیلی مهمترین عامل آلودگی هوا مخصوصاً در کلان شهرها است. خودروهای هیبرید الکتریکی به دلیل استفاده از باطری و موتور الکتریکی در کنار موتور احتراقی ضمن امکان کار موتورهای احتراقی در شرایط بهینه عملکردی و قابلیت بازیابی انرژی ترمزی یکی از فناوری‌های نوین در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا می‌باشد. در این راستا هدف اصلی این مقاله مقایسه عملکرد خودروهای هیبرید الکتریکی با خودروهای بنزینی معمول با کمک شبیه‌سازی کامپیوتری می‌باشد. ابتدا خودروی سواری بنزینی در چرخه‌‌‌های رانندگی شهری و بزرگراهی اروپایی و تهران برای صحه‌گذاری نتایج، شبیه‌سازی شد و مصرف سوخت آن محاسبه گردید و با نتایج تجربی مصرف سوخت خودرو مقایسه شد. همچنین برای اطمینان بیشتر از نتایج شبیه‌سازی، نتایج مصرف سوخت خودرو با نتایج مرجعی دیگر که همین خودرو را با نرم افزار دیگری در چرخه‌‌‌های رانندگی شهری و بزرگراهی اروپایی شبیه‌سازی کرده بود، مقایسه گردید. بعد طمینان از صحت نتایج، خودروی تمام‌هیبرید با ساختار سری و خودروی نیمه‌هیبرید با ساختار موازی به صورت کامپیوتری طراحی و در چرخه‌‌‌های رانندگی شبیه‌سازی شد. نتایج شبیه‌سازی نشان داد که خودروی تمام‌هیبرید سری نسبت به خودروی نیمه‌هیبرید موازی مقدار مصرف سوخت را در چرخه‌‌ شهری اروپایی 6/68% و در چرخه‌‌ بزرگراهی اروپایی 7/9% و در چرخه‌‌ ترکیبی تهران 29% بیشتر کاهش می‌دهد. همچنین نتایج نشان داد که در چرخه‌‌ تهران کاهش مقدار مصرف سوخت در خودروی تمام‌هیبرید سری نسبت به خودرو بنزینی 49% و در خودروی نیمه‌هیبرید موازی 20% است.
    کلید واژگان
    خودرو هیبرید الکتریکی
    تمام‌هیبریدسری
    نیمه‌هیبریدموازی
    عملکرد
    شبیه‌سازی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیک
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
    کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-5148
    URI
    https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_5416.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106665

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب