نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشوکتی, ناصرfa_IR
dc.contributor.authorرنجبر, سیدفرامرزfa_IR
dc.contributor.authorمحمدخانی, فرزادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:16:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:16:02Z
dc.date.available1399-07-08T21:16:02Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:16:02Z
dc.date.issued2015-10-23en_US
dc.date.issued1394-08-01fa_IR
dc.date.submitted2015-12-08en_US
dc.date.submitted1394-09-17fa_IR
dc.identifier.citationشوکتی, ناصر, رنجبر, سیدفرامرز, محمدخانی, فرزاد. (1394). مطالعه پارامتری سیکل های ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای با توربین گازی. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45(3), 69-83.fa_IR
dc.identifier.issn2228-5148
dc.identifier.urihttps://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4060.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106604
dc.description.abstractدر این مقاله سیکل­های ترکیبی یک مرحله­ای و دومرحله­ای پیل سوختی اکسید جامد لوله­ای (SOFC) و توربین گازی از نظر انرژی و اگزرژی مورد بررسی قرار می­گیرند. رفتار پیل سوختی اکسید جامد لوله­ای مدل­سازی شده در این تحقیق، با نتایج تجربی شرکت زیمنس- وستینگهاوس مقایسه و اعتبارسنجی شده است. نتایج شبیه­سازی سیکل­های ترکیبی مورد بررسی نشان می­دهد که سیکل ترکیبی دو مرحله­ای پیل سوختی اکسید جامد وتوربین گازی علاوه بر تولید توان بیشتر نسبت به سیکل ترکیبی یک مرحله­ای SOFC-GT دارای راندمانی به میزان 3 درصدبیشتر است. با توجه به تحلیل پارامتری، بیشترین مقدار بازده قانون اول سیکل ترکیبی دو مرحله­ای SOFC-GT وقتی رخ می­دهد که دمای عملکردی مجموعه­های اول و دوم پیل سوختی به ترتیب برابر 1180 و 1250 درجه سلسیوس باشد ولی بیشترین توان تولیدی در دماهای بالاتر مجموعه دوم پیل سوختی اتفاق می‌افتد. در چگالی جریان­های ثابت، افزایش ضریب مصرف سوخت پیل سوختی موجب کاهش افت­های ولتاژی پیل سوختی شده و این امر موجب کاهش اتلافات اگزرژی مربوط به سیکل­های­ ترکیبی خواهد شد. همچنین در دمای عملکردی ثابت مجموعه پیل سوختی در سیکل یک مرحله­ای SOFC-GT ، بازده ترمودینامیکی با افزایش ضریب مصرف سوخت پیل سوختی افزایش می‌یابد با وجود اینکه توان خروجی و تخریب اگزرژی در سیکل ترکیبی کاهش می­یابد.fa_IR
dc.format.extent1798
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherرئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectپیل سوختی اکسید جامد لوله ایfa_IR
dc.subjectتوربین گازfa_IR
dc.subjectتخریب اگزرژیfa_IR
dc.subjectضریب عملکرد اگزرژیfa_IR
dc.subjectمطالعه پارامتریfa_IR
dc.titleمطالعه پارامتری سیکل های ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای با توربین گازیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی کاملfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیکfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیکfa_IR
dc.citation.volume45
dc.citation.issue3
dc.citation.spage69
dc.citation.epage83
nlai.contributor.orcid0000-0003-3399-3099


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد