مطالعه پارامتری سیکل های ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد یک مرحلهای و دو مرحلهای با توربین گازی
(ندگان)پدیدآور
شوکتی, ناصررنجبر, سیدفرامرزمحمدخانی, فرزادنوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله سیکلهای ترکیبی یک مرحلهای و دومرحلهای پیل سوختی اکسید جامد لولهای (SOFC) و توربین گازی از نظر انرژی و اگزرژی مورد بررسی قرار میگیرند. رفتار پیل سوختی اکسید جامد لولهای مدلسازی شده در این تحقیق، با نتایج تجربی شرکت زیمنس- وستینگهاوس مقایسه و اعتبارسنجی شده است. نتایج شبیهسازی سیکلهای ترکیبی مورد بررسی نشان میدهد که سیکل ترکیبی دو مرحلهای پیل سوختی اکسید جامد وتوربین گازی علاوه بر تولید توان بیشتر نسبت به سیکل ترکیبی یک مرحلهای SOFC-GT دارای راندمانی به میزان 3 درصدبیشتر است. با توجه به تحلیل پارامتری، بیشترین مقدار بازده قانون اول سیکل ترکیبی دو مرحلهای SOFC-GT وقتی رخ میدهد که دمای عملکردی مجموعههای اول و دوم پیل سوختی به ترتیب برابر 1180 و 1250 درجه سلسیوس باشد ولی بیشترین توان تولیدی در دماهای بالاتر مجموعه دوم پیل سوختی اتفاق میافتد. در چگالی جریانهای ثابت، افزایش ضریب مصرف سوخت پیل سوختی موجب کاهش افتهای ولتاژی پیل سوختی شده و این امر موجب کاهش اتلافات اگزرژی مربوط به سیکلهای ترکیبی خواهد شد. همچنین در دمای عملکردی ثابت مجموعه پیل سوختی در سیکل یک مرحلهای SOFC-GT ، بازده ترمودینامیکی با افزایش ضریب مصرف سوخت پیل سوختی افزایش مییابد با وجود اینکه توان خروجی و تخریب اگزرژی در سیکل ترکیبی کاهش مییابد.
کلید واژگان
پیل سوختی اکسید جامد لوله ایتوربین گاز
تخریب اگزرژی
ضریب عملکرد اگزرژی
مطالعه پارامتری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیکاستادیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
دانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک




