نقش و جایگاه آموزش زنان در فرآیند بازآفرینی شهری بافتهای تاریخی (مطالعه موردی : محله سنگسیاه در بافت تاریخی شیراز)
(ندگان)پدیدآور
نژادابراهیمی, احدنژداغی, نسترننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در چند سال اخیر رویکرد بازآفرینی شهری با هدف در نظر گرفتن ارزش های مختلف و متفاوت بافت های تاریخی مناسب ترین راه برای مداخله در آنها شناخته شده است. ابزار و موارد مختلف کالبدی-فرهنگی-سیاسی و اجتماعی در این مداخله مورد تاکید قرارگرفته اند اما مولفه ای که به نظر می رسد کمتر در این میان مورد مباحثه قرار می گیرد آموزش در سطوح و شکلهای مختلف در بازآفرینی شهری است. در پژوهش حاضر که با هدف تعیین میزان تاثیرگذاری آموزش بر نیل به دستاوردهای بازآفرینی شهری انجام شده است، در ابتدا نظریات متخصصین در مقوله مورد مطالعه با استفاده از تکنیک دلفی گردآوری شده و پس از حصول اتفاق  نظر درخصوص وجود تاثیر مثبت آموزش به ساکنین، با هدف سنجش دیدگاه های ساکنان، بعنوان نمونه موردی جامعه بانوان ساکن در محله سنگ سیاه در بافت تاریخی شهر شیراز انتخاب گردیدهاند. این تحقیق از نوع تحقیقهای کاربردی است و به روش توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است و گردآوری دادهها به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه بانوان ساکن در محدودۀ محله سنگ سیاه شیراز می باشند تا به این پرسش پاسخ داده شود که: ارائه آموزشهایی در قالب فرهنگ شهروندی، حفاظت از میراث، مهارت آموزی شغلی و حفاظت از محیط زیست تا چه حد میتواند باعث موفقیت در اجرای برنامههای بازآفرینی شهری شود؟ ابزار جمعآوری اطلاعات شامل برداشت میدانی، پرسشنامه، مصاحبه و مطالعات اسنادی بوده است و نهایتا با استفاده از آزمونهای تی و تحلیل واریانس یکطرفه، میزان تاثیرگذاری مولفهها بررسی گردیدهاند. نتایج پژوهش نشان می دهد رابطه مثبت و معناداری میان آموزش به ساکنان و فرآیند بازآفرینی شهری وجود دارد و مشخصا تاثیرگذارترین آموزشها به بانوان ساکن در محدوده مورد مطالعه به ترتیب اولویت شامل آموزش های مرتبط با مسایل زیست محیطی، اجتماعی، کالبدی و اقتصادی است.
کلید واژگان
بازآفرینی شهریآموزش زنان
بافت تاریخی شیراز
محله سنگ سیاه
پایداری شهری
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی ، دانشگاه هنر اسلامی تبریزدانشجوی دکترای شهرسازی اسلامی/ دانشکده معماری و شهرسازی / دانشگاه هنر اسلامی تبریز




