• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 17, شماره 46
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 17, شماره 46
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائة الگوی راهبردی مقابله با تروریسم رسانه‌ای با رویکرد به سرمایۀ اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    اسمعیلی, حسینرشیدی, احتشامدانایی, ابوالفضل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    829.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    «تروریسم رسانه‌‌ای» به پوشش رسانه‌‌ای فعالیت‌‌ها و اقدامات تروریستی در شبکه‌‌های اجتماعی اشاره دارد و گونه‌‌ای نوظهور از تروریسم است که با بهره‌‌گیری از ابزار رسانه‌ای و استفادة افراطی از فضای مجازی، به ایجاد هراس جمعی، وحشت و رعب اقدام می‌کند. یکی از موضوعات مهم در مهار و تشویق تروریسم، اندازه‌گیری سرمایة اجتماعی است که در تقویت همکاری و ایجاد هنجارها در جامعه نقش دارد. هدف این پژوهش، ارائة الگوی راهبردی مقابله با تروریسم رسانه‌ای با رویکرد سرمایۀ اجتماعی است. روش پژوهش، آمیختة اکتشافی متوالی است. ابتدا از روش کیفی به شیوة تحلیل مضمون در میان 14 نفر از خبرگان دارای سوابق علمی، پژوهشی، مدیریتی و شغلی با نمونه‌گیری هدفمند، گلوله‌برفی و ابزار مصاحبة ساختارنیافته استفاده شده است. در ادامه، از روش کمّی در میان 298 نفر از کارشناسان حوزۀ رسانه، سرمایۀ اجتماعی، تروریسم رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی سطح کشور برای آزمون فرضیه‌‌ها بهره گرفته شده. براساس نتایج بخش کیفی، مقولة «هویت‌یابی تاریخی و شرایط ساختاری» به عنوان زمینه‌ها و بسترها، «مزایا و کارکردهای رسانه‌ای» به عنوان شرط علّی، «چالش‌های سرمایۀ اجتماعی ظهور تروریسم رسانه‌ای» به عنوان یکی از عوامل چالش‌ساز و «مداخلات، شبکه‌سازی منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی» در انتخاب راهبرد حکمرانی رسانه‌ای در مواجهه با تروریسم رسانه‌ای نقش اثرگذاری داشته‌اند. به منظور مقابله با تروریسم رسانه‌ای، لازم است عوامل علّی، زمینه‌ای، بین‌المللی و چالشی مرتبط با تروریسم رسانه‌ای موردتوجه و شناسایی قرار گیرند تا امکان مدیریت سطح خشونت با فراواقعی‌سازی در رسانه، ازدیاد زمینه‌های خشونت‌زایی با پوشش رسانه‌ای و جنگ روانی و شگردهای آن در بستر رسانه وجود داشته باشد.
    کلید واژگان
    تروریسم رسانه‌ای
    سرمایۀ اجتماعی
    شبکۀ اجتماعی
    الگوی راهبردی

    شماره نشریه
    46
    تاریخ نشر
    2023-06-22
    1402-04-01
    ناشر
    دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    IRIB University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد سمنان، سمنان، ایران.
    استادیار مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد سمنان، سمنان، ایران.(نویسنده مسئول)
    دانشیار مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران.

    شاپا
    2645-4696
    2645-470X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22085/javm.2023.398524.2072
    https://javm.iribu.ac.ir/article_179520.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1042806

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب