| dc.contributor.author | رحمانی فیروزی, رقیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | آقاجانی افروزی, علی اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی فیروزجائی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-08-19T20:07:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-11-10T20:07:29Z | |
| dc.date.available | 1402-08-19T20:07:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-11-10T20:07:29Z | |
| dc.date.issued | 2024-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رحمانی فیروزی, رقیه, آقاجانی افروزی, علی اکبر, احمدی فیروزجائی, علی. (1402). نوآوری در صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی کوچک و متوسط استان مازندران در شرایط همهگیری کووید-19. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی, 10(19), 146-161. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3426 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4563 | |
| dc.identifier.uri | http://jea.sanru.ac.ir/article-1-355-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1042519 | |
| dc.description.abstract | چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: بحران همهگیری ویروس کووید-19، حیات و بقای کسبوکارهای کوچک و متوسط را مورد تهدید جدی قرار داده است. به طوری که آنها برای بقا و حیات خود در این دوران از رویکردهای گوناگونی از جمله رویکرد نوآوری بهره گرفتند. کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزه صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی نیز از قاعده مستثنی نبودند. مطالعه حاضر به دنبال این بوده است تا در درجه اول وضعیت نوآوری و قابلیت نوآوری را در سطح این کسبوکارها مورد مطالعه قرار دهد و سپس، تغییرات نوآوری محصول و بازاریابی در شرایط همهگیری کووید-19 را بر اساس نوآوریهای سازمانی و فرآیند و قابلیت نوآوری تبیین نماید.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی– همبستگی است که با استفاده از تکنیک پیمایش میدانی در سطح حدود 500 کسبوکار کوچک و متوسط در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی در سطح استان مازندران در راستای دستیابی به اهداف پژوهش به اجرا درآمد. براساس جدول کریسی و مورگان و بهروش تصادفی 217 کسبوکار به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ساختارمند در قالب طیف لیکرت پنج گزینهای بود که سؤالات آن از دو مطالعه گوندی و همکاران در سال 2011 و جایانی راجاپاتیرانا در سال 2018 اقتباس و استخراج شد. پاسخگویان شامل صاحبان کسبوکارها بودند که جمع آوری دادهها در میان آنها از طریق ایمیل و همچنین پرسش گری انجام گرفت.
یافتهها: میزان برخورداری صنایع مورد مطالعه از قابلیت نوآوری در حد خوب ارزیابی شد. کسبوکارهای مورد مطالعه در شرایط همهگیری کووید-19 از نوآوریهای بازاریابی در حد خوب و از نوآوریهای سازمانی، فرآیند و محصول در حد متوسط بهره گرفتند. "استفاده از تکنیکها یا رسانههای جدید برای تبلیغ محصولات"، "توزیع مسئولیتها و استفاده از رویکرد مشارکتی در تصمیمگیری"، "تحول در فرآیندهای ساخت و تولید"، "افزایش کیفیت محصولات تولیدی از طریق استفاده از مواد اولیه با کیفیت" بهترتیب به عنوان مهمترین اقدامات نوآورانه انجامگرفته در حوزه بازاریابی، سازمانی، فرآیند و محصول شناسایی و معرفی شدند. سه متغیر نوآوری فرآیند، نوآوری سازمانی و قابلیت نوآوری در مجموع توانستند 62 درصد از تغییرات نوآوری محصول و 27 درصد از تغییرات نوآوری بازاریابی را تبیین نمایند. نوآوری سازمانی به عنوان مهمترین متغیر تأثیرگذار بر نوآوری بازاریابی معرفی شد. قابلیت نوآوری هم به عنوان مهمترین متغیر مؤثر بر نوآوری محصول معرفی شد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، بهتر است کسبوکارهای کوچک و متوسط در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی برای بقا و رشد در شرایط کووید 19 و شرایط مشابه بر نوآوریهای محصول و بازاریابی تکیه کنند. پیش شرط اصلی عملیاتی شدن نوآوری محصول در صنایع مورد مطالعه، بهبود قابلیت نوآوری در این کسبوکارها است و پیششرط اصلی عملیاتی شدن نوآوری بازاریابی در صنایع مورد مطالعه، ارتقای سطح نوآوری سازمانی در میان این کسبوکارها است. تجربیات حاصل از مطالعه حاضر میتواند راهنمای ارزشمندی برای سیاستگزاران، کارگزاران و صاحبان کسبوکارها برای فراهم نمودن زیرساختها و مقدمات مورد نیاز در اجرایی نمودن مؤلفههای پدافند غیرعامل برای مواجهه با بحرانهای مشابه باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2006 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture | en_US |
| dc.subject | قابلیت نوآوری | fa_IR |
| dc.subject | نوآوری سازمانی | fa_IR |
| dc.subject | نوآوری فرآیند | fa_IR |
| dc.subject | نوآوری بازاریابی | fa_IR |
| dc.subject | نوآوری محصول | fa_IR |
| dc.subject | صنایع تبدیلی غذایی | fa_IR |
| dc.subject | تحقیق و توسعه و نوآوری | fa_IR |
| dc.title | نوآوری در صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی کوچک و متوسط استان مازندران در شرایط همهگیری کووید-19 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه پیام نور تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه پیام نور تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه پیام نور تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 19 | |
| dc.citation.spage | 146 | |
| dc.citation.epage | 161 | |