تجزیه و تحلیل تأثیر رسانه های نوین بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران (با تأکید بر مقایسه هویت فرهنگی ملی و دینی زنان و مردان)
(ندگان)پدیدآور
حیدری, جعفرمسعودنیا, حسیندوازده امامی, سید غلامرضارهبر قاضی, محمود رضانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عصر نوین با تولد رسانههای نوین، دستاوردی از انقلاب در اطلاعات و ارتباطات بوده که با فروپاشی ساختهای قدیم و ظهور نشانههایی از پساساختارگرایی، تغییر ساختها و پسامدرنیسم همزمان گشته و درنتیجه آن استنباط از مفاهیم و معانی پدیدههای اجتماعی و فردی دچار تحولات شگرفی شده و کارکرد و مفهوم فرهنگ، هویت و قدرت نیز دچار شیفت پارادایمی شده است. پژوهش حاضر به بررسی تحلیل و مقایسه پیامدهای بهکارگیری رسانههای نوین ارتباطی بر هویت فرهنگی ملی و هویت فرهنگی دینی شهروندان شهر اهواز میپردازد. جامعه آماری پژوهش شهروندان 16-50 سال تشکیل میدهد. حجم نمونه شامل 600 نفر که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای انتخابشدهاند. روش انجام پژوهش مبتنی بر شیوه توصیفی – تحلیلی بوده و دادههای پژوهش با استفاده آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس (آنوا) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رسانههای نوین بر هویت فرهنگی ملی و هویت فرهنگی دینی تأثیرگذار بوده و بین مردان و زنان در هویت فرهنگی دینی تفاوت معنادار آماری در سطح کمتر از 05/0 وجود دارد. ولی در هویت فرهنگی ملی بین زنان و مردان تفاوتی مشاهده نشد. همچنین بین هویت فرهنگی دینی و هویت فرهنگی ملی و سطح درآمد شهروندان تفاوتی وجود نداشت.
کلید واژگان
رسانههای نوینهویت
فرهنگ
هویت فرهنگی ملی
هویت فرهنگی دینی
قدرت نرم
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، جمهوری اسلامی ایرانگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، جمهوری اسلامی ایران
گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، جمهوری اسلامی ایران
گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، جمهوری اسلامی ایران
شاپا
2383-07432383-0751




