بررسی تاثیر مولفه های اخلاقی مدیران در هنگام تصمیم گیری بر ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت(یک رویکرد آمیخته)
(ندگان)پدیدآور
رضوی, کیانوشحیدرپور, فرزانه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و افشا گریهای مرتبط با آن از سالها پیش در دستور کار قرار گرفته است. حرکت در مسیر مسئولیت های اجتماعی عاملی ضروریست که به تداوم شرکت و سازمان در بلندمدت منجر میشود. از طرفی، نظریهها وتئوریهای مالی به این نکته پرداختهاند که تصمیمات سرمایهگذاری نه تنها تحت تأثیر شاخصهای اقتصادی و منطقی است، بلکه عوامل دیگری نیز بر رفتار و نوع تصمیمات آنها تأثیر بسزایی دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف تصمیم گیریهای اخلاقی مدیران با توجه به نقش ویژگیهای مدیران در ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت، شکل گرفته است. در این پژوهش از رویکرد کمی و کیفی بصورت موازی و در یک راستا بکار گرفته شده است. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد شرکت به روش حذف سیستماتیک انتخاب شدهاند و با کمک تحلیل رگرسیون وبا نرم افزار Eviews انجام شد و در بخش کیفی با پرسشنامه های استاندارد بین 213 مدیر و کارشناس مالی در شرکت های بورسی با کمک تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج نشان داد بین احساسات مدیران، صداقت و راستگویی مدیران، محافظه کاری مدیران و خوش بینی مدیران با ایفای مسئولیت اجتماعی در سطح اطمینان 95 درصد ارتباط معناداری وجود دارد. به طور کلی نتایج این تحقیق نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی مدیران بر ایفای مسئولیت اجتماعی مدیران در شرکت ها تأثیرگذار است.
کلید واژگان
مسئولیت اجتماعی شرکتمحافظه کاری
خوش بینی و بدبینی
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانگروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران



