ارزیابی شاخصهای تجاریسازی پژوهشهای حسابداری با رویکرد فازی
(ندگان)پدیدآور
کیامهر, نوابهمت فر, محمودمنصوری, فردین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضرارزیابی شاخصهای تجاریسازی پژوهشهای حسابداری با رویکرد فازی است. جامعه مورد بررسی خبرگان و کارشناسان و اساتید دانشگاهی رشته حسابداری هستند. براساس تکنیک نمونه گیری هدفمند 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی فازی معیارها شناسایی شدند و سپس به رتبهبندی شاخصها پرداخته خواهد شد. برای شناسایی الگوی روابط میان معیارها رابطه، از تکنیک دیمتل استفاده خواهد شد. با توجه به شبکه روابط شناسایی شده در نهایت از تکنیک فرایند تحلیل شبکه فازی (FANP) برای رتبهبندی عناصر استفاده میشود. برای انجام محاسبات تحلیل شبکه از نرمافزار Super Decision و EXCEL استفاده شده است.براساس نتایج به دست آمده 8 شاخص اصلی و 52 شاخص فرعی برای تجاری سازی تحقیقات حسابداری شناسایی شدند. شاخصهای اصلی عبارتند از: اعتبار علمی، تحقیقهای کاربردی، سازمانی، فرهنگی، فردی، محیطی، سیاسی و اقتصادی شناسایی شدند. براساس تکنیک دلفی 52 شاخص فرعی مورد غربالگری و تائید قرار گرفتند. 8 شاخص اصلی نیز در تکنیک تحلیل شبکهای نیز رتبه بندی شدند. شاخص اعتبار علمی بالاترین رتبه را کسب نموده است.
کلید واژگان
پژوهشتجاریسازی
پژوهش هاص حسابداری
رویکرد فازی
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.دانشیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.



