نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعینی, علی اصغرfa_IR
dc.contributor.authorفاطمی منش, علیfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-09T18:19:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-31T18:19:03Z
dc.date.available1402-06-09T18:19:02Zfa_IR
dc.date.available2023-08-31T18:19:03Z
dc.date.issued2023-04-21en_US
dc.date.issued1402-02-01fa_IR
dc.date.submitted2023-05-08en_US
dc.date.submitted1402-02-18fa_IR
dc.identifier.citationمعینی, علی اصغر, فاطمی منش, علی. (1402). ارزیابی محتوای دستور در کتاب «پارسا» فارسی عمومی (1) در سطح مقدماتی، بر اساس رویکرد دستور آموزشی. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(13), 238-283.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_8236.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1028192
dc.description.abstractاین مقاله به ارزیابی دستور آموزشی دورۀ مقدماتی در کتاب «پارسا» فارسی عمومی (1) در زمینۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان می‌پردازد که بر اساس رویکرد ارتباطی، به‌ویژه چارچوب دستور آموزشی تنظیم شده است. برای دستیابی به این هدف، نخست، دیدگاه‌های مختلف دربارۀ تعریف دستور، ویژگی‌های دستور آموزشی و اصول مبانی نظری از نگاه زبان‌شناسان بیان گردید. نگارنده پس از مطالعه مباحث نظری دستور، به یک بازبینه در اصول دستور آموزشی دست یافت. بعد از این مرحله، اساتید آموزش زبان، روایی سؤالات را بررسی نمودند و با توجّه به شاخص‌های ارزیابی محتوایی، زبانی، روش‌شناختی و ساختاری دستور آموزشی و ملاک‌های رویکرد ارتباطی، بازبینه‌ای با 22 سؤال تهیه شد. در ابتدا، مفاهیم، کارکردها و صورت‌های دستوری موجود در کتاب فارسی عمومی( 1) در اختیار اساتید مرکز آموزش زبان فارسی قرار داده شد. بعد از جمع‌آوری فرم‌های ارزیابی، داده‌های بازبینه به وسیله نرم‌افزار spss بررسی گردید. مؤلفان در خصوص «روایی مباحث کتاب»، «آموزش دستور زبان برای ارتباط و انجام کار»، «تأکید بر کارکردهای زبانی»، «آموزش نکته‌های دستوری به‌صورت چرخه‌ای»، «تناسب مفاهیم درس‌ها با کارکردها»، «تناسب کارکرد مفاهیم و صورت دستوری با سطح و نیاز زبان‌آموزان»، «طراحی مناسب درس‌ها» و «جذابیّت موضوع تمرین‌ها» شاخص‌های مذکور را به‌درستی در محتوای کتاب لحاظ کرده‌اند. در برخی از موارد مانند: «تمرین‌های گشتاری»، «درجه‌بندی تمرین‌ها از نظر سطح دشواری»، «حفظ شدن ترتیب منطقی کارکردها، مفاهیم و صورت دستوری» و همچنین «آموزش مؤثرتر قواعد دستوری با مواد کمک آموزشی» و «کارکرد، مفاهیم و صورت دستوری متناسب با یادگیری» مؤلفان باید با مراجعه به کتاب، موارد فوق را اصلاح کنند.fa_IR
dc.format.extent1827
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectدستور آموزشیfa_IR
dc.subjectمفاهیم دستوریfa_IR
dc.subjectشاخص‌های ارزیابیfa_IR
dc.subjectرویکرد ارتباطیfa_IR
dc.subjectمنابع آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.titleارزیابی محتوای دستور در کتاب «پارسا» فارسی عمومی (1) در سطح مقدماتی، بر اساس رویکرد دستور آموزشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی‌‌ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور قم، قم، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی‌‌ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور قم، قم، ایران.fa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue13
dc.citation.spage238
dc.citation.epage283


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد