تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه دهم رشتههای کشاورزی فنی حرفهای و کاردانش بر اساس روش ویلیام رومی
(ندگان)پدیدآور
نجات, سیدجعفرخسروی پور, بهمن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محتوای کتاب درسی میزان فعالیت دانشآموز را مشخص میکند. از طرفی طراحی محتوای کتاب باید متناسب با تواناییهای یادگیرنده باشد. تحلیل محتوای منابع درسی رشتههای کشاورزی در شاخههای فنی حرفهای و کاردانش علیرغم نیاز ضروری به محتوای پویا و جذاب، مغفول مانده است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن، تصاویر و پرسشهای کتاب زیست پایه دهم سال 1400، مشترک بین 38 زیررشتۀ شاخههای فنی حرفهای و کاردانش، بر اساس الگوی فعال – غیرفعال ویلیام رومی میباشد. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و برای بررسی دادهها و اطلاعات از روشهای مناسب آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و محاسبۀ شاخص درگیری بر اساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، شاخص درگیری یادگیرنده در بخشهای متن، تصاویر و پرسشها به ترتیب 0.034، 0.08 و 5 به دست آمد. نتایج نشاندهندۀ غیرفعال بودن کتاب در هر سه مقوله متن، تصاویر و پرسشها است.
کلید واژگان
تحلیل محتواکتاب زیستشناسی
رشتههای کشاورزی
ویلیام رومی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-08-231400-06-01
سازمان پدید آورنده
پژوهش سرای هسته ای شهرستان شوشهیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان- دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی - گروه ترویج و آموزش کشاورزی



