بررسی مدل ساختاری ارتباط رفتارهای خودآسیبرسان با ادراک زمان و نقش میانجی افسردگی و خودبخششگری در نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
مدائنی بیله درق, رحیمهعلیزاده فرد, سوسننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف پیشبینی رفتارهای خودآسیبرسان بر اساس درک زمان، افسردگی و خودبخششگری در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان 12 تا 18 سال شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 200 نفر انتخاب شدند. پرسشنامهی درک زمان ملو و وورل (2015)، افسردگی بک (1961)، پرسشنامهی رفتارهای خودآسیبرسان کاونسکی و گلن (2009) و پرسشنامهی خودبخششگری وول، دی شی، واکینی (2008) بهعنوان ابزار استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS-3 انجام شد. نتایج نشان داد که افسردگی، خودبخششگری، حال مثبت، و حال منفی دارای اثر مستقیم معناداری بر رفتارهای خودآسیبرسان هستند. این درحالی است که حال منفی و گذشتهی منفی با میانجیگری افسردگی و حال مثبت با میانجیگری خودبخششگری، دارای اثر غیرمستقیم معناداری بر رفتارهای خودآسیبرسان هستند. بنابر یافتههای پژوهش مشخص میشود که افسردگی، گذشته منفی و حال منفی، با میانجیگیری افسردگی موجب افزایش و خودبخششگری و حال مثبت موجب کاهش رفتارهای خودآسیبرسان میشوند. در مجموع نتایج از نقش چشمانداز زمان در پیشبینی اختلال رفتارهای خودآسیبرسان در نوجوانان حمایت میکند و بنابراین میتوان از آن در پیشگیری و تدوین برنامههای مداخله استفاده نمود.
کلید واژگان
رفتارهای خودآسیبرسانافسردگی
ادراک زمان
خودبخششگری
عمومى
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-11-011400-08-10
ناشر
انحمن روانشناسی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران




