نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorردایی, ساراfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:55:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:55:12Z
dc.date.available1399-07-08T20:55:12Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:55:12Z
dc.date.issued2014-02-20en_US
dc.date.issued1392-12-01fa_IR
dc.date.submitted2014-03-12en_US
dc.date.submitted1392-12-21fa_IR
dc.identifier.citationردایی, سارا. (1392). مکان در رویکردهای اخیر سینمایی هند. هنر و تمدن شرق, 1(2), 40-50.fa_IR
dc.identifier.issn2345-6612
dc.identifier.issn2345-6620
dc.identifier.urihttp://www.jaco-sj.com/article_4827.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/98933
dc.description.abstractمنظر، مفهوم پیچیده‌ای است که همواره در هنر و نگاه سینمایی مرکز توجه و بروز جلوه‌های هنرمندانه بوده ‌است. از سینمای کلاسیک تا سینمای مدرن، نقش‌مایه‌های معماری و شهری جذابیت‌های گوناگونی برای سینماکاران داشته است. سینمای کلاسیک هند بیشتر زندگی‌نگارانه بوده و فیلم‌ساز از شهر و مکان، با به تصویرکشیدن واقعیت عینی و قابل فهم، صرفاً شاهدی بر رویدادها و واقعیت شهری داشته و کوشش زیادی برای هنرنمایی در ارایه تصاویر شهری نداشته است. این سینما هنوز هم در جریان است. اما در روند مدرن شدن و تأثیرپذیری از تحولات جهانی، رویکردهای دیگری نیز در این سینما شکل‌گرفت. در دوره مدرن، سینمای هند تا جایی پیش می‌رود که نه‌تنها به شهر و مکان بی‌تفاوت نیست، بلکه مقیاس مکانی فیلم گسترده‌تر شده و تنوع می‌یابد و شهر جزو اصلی ساختار داستان می‌شود. در این رویکردها بخش عمده‌ لوکیشن‌ها در فضای خارجی برداشت شده و خصوصیات مکانی فیلم از جمله جغرافیای آن اهمیت پیدا می‌کند به طوری که اگر حذف شود، فیلم ناقص و نامفهوم می‌شود. فیلم در این رویکردها با داشتن تعلق به مکان شهری خاص و نگاه مفهومی به عناصر پیرامونی واقعی یا رویایی تصویر‌سازی می‌شود. از این رو سینمای امروز هند به لحاظ تفسیر مکانی دارای رویکرد ثابتی نیست و به‌طور کلی در حال گذار از سینمای کلیشه‌ای به دوره مدرن است. این پژوهش تحقیقی بنیادی و روش آن کیفی_‌تفسیری است. اطلاعات مورد نیاز در این نوشتار از طریق مشاهدات میدانی و همچنین مطالعه اسناد کتابخانه‌ای و فیلم‌های معتبر جمع‌آوری شده‌اند. با مسلم دانستن رابطه ماهوی بین سینما و شهر و ایجاد ارتباط دراماتیک با فضای شهری در سینما، نتایج بررسی نحوه مکان‌پردازی در سینمای هند می‌تواند راه‌گشای ایجاد زمینه‌های لازم برای درک منظر معاصر و تحول منظرین باشد.fa_IR
dc.format.extent4565
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرfa_IR
dc.publisherNazar Research Centeren_US
dc.relation.ispartofهنر و تمدن شرقfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Art and Civilization of the Orienten_US
dc.subjectهندfa_IR
dc.subjectسینمای کلاسیکfa_IR
dc.subjectسینمای آرمان‌گراfa_IR
dc.subjectسینمای غرب‌گراfa_IR
dc.subjectسینمای واقع‌گراfa_IR
dc.subjectمنظر شهریfa_IR
dc.titleمکان در رویکردهای اخیر سینمایی هندfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage40
dc.citation.epage50


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد