| dc.contributor.author | ردایی, سارا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:55:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:55:12Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:55:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:55:12Z | |
| dc.date.issued | 2014-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-03-12 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-12-21 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ردایی, سارا. (1392). مکان در رویکردهای اخیر سینمایی هند. هنر و تمدن شرق, 1(2), 40-50. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6612 | |
| dc.identifier.issn | 2345-6620 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jaco-sj.com/article_4827.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/98933 | |
| dc.description.abstract | منظر، مفهوم پیچیدهای است که همواره در هنر و نگاه سینمایی مرکز توجه و بروز جلوههای هنرمندانه بوده است. از سینمای کلاسیک تا سینمای مدرن، نقشمایههای معماری و شهری جذابیتهای گوناگونی برای سینماکاران داشته است. سینمای کلاسیک هند بیشتر زندگینگارانه بوده و فیلمساز از شهر و مکان، با به تصویرکشیدن واقعیت عینی و قابل فهم، صرفاً شاهدی بر رویدادها و واقعیت شهری داشته و کوشش زیادی برای هنرنمایی در ارایه تصاویر شهری نداشته است. این سینما هنوز هم در جریان است. اما در روند مدرن شدن و تأثیرپذیری از تحولات جهانی، رویکردهای دیگری نیز در این سینما شکلگرفت. در دوره مدرن، سینمای هند تا جایی پیش میرود که نهتنها به شهر و مکان بیتفاوت نیست، بلکه مقیاس مکانی فیلم گستردهتر شده و تنوع مییابد و شهر جزو اصلی ساختار داستان میشود. در این رویکردها بخش عمده لوکیشنها در فضای خارجی برداشت شده و خصوصیات مکانی فیلم از جمله جغرافیای آن اهمیت پیدا میکند به طوری که اگر حذف شود، فیلم ناقص و نامفهوم میشود. فیلم در این رویکردها با داشتن تعلق به مکان شهری خاص و نگاه مفهومی به عناصر پیرامونی واقعی یا رویایی تصویرسازی میشود. از این رو سینمای امروز هند به لحاظ تفسیر مکانی دارای رویکرد ثابتی نیست و بهطور کلی در حال گذار از سینمای کلیشهای به دوره مدرن است.
این پژوهش تحقیقی بنیادی و روش آن کیفی_تفسیری است. اطلاعات مورد نیاز در این نوشتار از طریق مشاهدات میدانی و همچنین مطالعه اسناد کتابخانهای و فیلمهای معتبر جمعآوری شدهاند. با مسلم دانستن رابطه ماهوی بین سینما و شهر و ایجاد ارتباط دراماتیک با فضای شهری در سینما، نتایج بررسی نحوه مکانپردازی در سینمای هند میتواند راهگشای ایجاد زمینههای لازم برای درک منظر معاصر و تحول منظرین باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 4565 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر | fa_IR |
| dc.publisher | Nazar Research Center | en_US |
| dc.relation.ispartof | هنر و تمدن شرق | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Art and Civilization of the Orient | en_US |
| dc.subject | هند | fa_IR |
| dc.subject | سینمای کلاسیک | fa_IR |
| dc.subject | سینمای آرمانگرا | fa_IR |
| dc.subject | سینمای غربگرا | fa_IR |
| dc.subject | سینمای واقعگرا | fa_IR |
| dc.subject | منظر شهری | fa_IR |
| dc.title | مکان در رویکردهای اخیر سینمایی هند | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 40 | |
| dc.citation.epage | 50 | |