الگوی اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور: مطالعه فراترکیب
(ندگان)پدیدآور
حقیقت, فاطمهمدنی, یاسرصالحی, کیوانفراستخواه, مقصودپازارگادی, مهرنوش
نوع مدرک
Textپژوهشی اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
تربیت مشاوران شایسته نیاز به برنامههای با کیفیت دارد. در میان شیوههای تضمین کیفیت در آموزش عالی، اعتبارسنجی گستردهترین رویکرد با قضاوتی صریح درباره رعایت حداقل معیارهای لازم است. با این وجود برای تضمین کیفیت برنامههای مختلف تربیت مشاور در ایران تا کنون خط مشی مشخصی وجود نداشته است. در این مطالعه با هدف شناسایی حداقل مؤلفههای اساسی برای پیشنهاد الگوی جامع و موجز اعتبارسنجی یک برنامه تربیت مشاور هسته، به مقایسه و تحلیل الگوهای اعتبارسنجی پیشرو برنامههای تربیت مشاور با رویکرد کیفی و روش فراترکیب نظریه آفرین پرداخته شده است. طبق این روش، با مرور نظاممند کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای، الگویی برای اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور توسعه یافته است که قابل تعمیم و تجویز در زمینههای مختلف میباشد. روش نمونهگیری هدفمند بوده و اسناد مرتبط با شش موقعیت در سطح بینالمللی مورد بررسی نهایی قرار گرفتهاند. یافتهها 3 عامل، 6 ملاک، 18 نشانگر، 6 ویژگی بنیادی و 6 مرحله اقدام در یک الگوی اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور جامع را مشخص میسازند. در نتیجه الگویی برای اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور پیشنهاد شده است که حوزههای شاخص، اولویتهای کاربردی، روند تضمین کیفیت و تأیید این برنامه را با تأکید بر فرهنگ شواهد به جای معیارهای سختگیرانه، معین میسازد. با استفاده از این الگو، ممکن است یکپارچگی بیشتری در بین برنامههای مختلف از نظر کیفیت آنها پدیدار شود که منجر به هویت حرفهای قویتر، سطح بالاتر آموزش برای مشاوران و مراقبت از مراجعان گردد، به ویژه زمانی که مسأله صدور مجوز در این رابطه مطرح است
کلید واژگان
مشاورهآموزش مشاور
برنامه تربیت مشاور
تضمین کیفیت
اعتبارسنجی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-12-221401-10-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran Univercity of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مشاوره پردیس بین الملل ارس دانشگاه تهران، تهران، ایراناستادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار بخش پژوهش و سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد گروه برنامهریزی توسعه آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2251-72432588-6606



