• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره کاربردی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره کاربردی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    الگوی اعتبارسنجی برنامه‌ تربیت مشاور: مطالعه فراترکیب

    (ندگان)پدیدآور
    حقیقت, فاطمهمدنی, یاسرصالحی, کیوانفراستخواه, مقصودپازارگادی, مهرنوش
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تربیت مشاوران شایسته نیاز به برنامه­های با کیفیت دارد. در میان شیوه­های تضمین کیفیت در آموزش عالی، اعتبار­سنجی گسترده­ترین رویکرد با قضاوتی صریح درباره رعایت حداقل معیارهای لازم است. با این وجود برای تضمین کیفیت برنامه­های مختلف تربیت مشاور در ایران تا کنون خط مشی مشخصی وجود نداشته است. در این مطالعه با هدف شناسایی حداقل مؤلفه­های اساسی برای پیشنهاد الگوی جامع و موجز اعتبارسنجی یک برنامه تربیت مشاور هسته، به مقایسه و تحلیل الگوهای اعتبارسنجی پیشرو برنامه­های تربیت مشاور با رویکرد کیفی و روش فراترکیب نظریه آفرین پرداخته شده است. طبق این روش، با مرور نظام­مند کیفی مبتنی بر نظریه زمینه­ای، الگویی برای اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور توسعه یافته است که قابل تعمیم و تجویز در زمینه­های مختلف می­باشد. روش نمونه­گیری هدفمند بوده و اسناد مرتبط با شش موقعیت در سطح بین­المللی مورد بررسی نهایی قرار گرفته­اند. یافته­ها 3 عامل، 6 ملاک، 18 نشانگر، 6 ویژگی بنیادی­ و 6 مرحله اقدام در یک الگوی اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور جامع را مشخص می­سازند. در نتیجه الگویی برای اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور پیشنهاد شده است که حوزه­های شاخص، اولویت­های کاربردی، روند تضمین کیفیت و تأیید این برنامه را با تأکید بر فرهنگ شواهد به جای معیارهای سخت­گیرانه، معین می­سازد. با استفاده از این الگو، ممکن است یکپارچگی بیشتری در بین برنامه‌های مختلف از نظر کیفیت آنها پدیدار شود که منجر به هویت حرفه‌ای قوی‌تر، سطح بالاتر آموزش برای مشاوران و مراقبت از مراجعان گردد، به ویژه زمانی که مسأله صدور مجوز در این رابطه مطرح است
    کلید واژگان
    مشاوره
    آموزش مشاور
    برنامه تربیت مشاور
    تضمین کیفیت
    اعتبارسنجی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-12-22
    1401-10-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran Univercity of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مشاوره پردیس بین الملل ارس دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشیار بخش پژوهش و سنجش، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استاد گروه برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
    دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    شاپا
    2251-7243
    2588-6606
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/jac.2023.41868.1903
    https://jac.scu.ac.ir/article_18053.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988580

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب