• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره کاربردی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره کاربردی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش کارآمدی مشاوران مدرسه

    (ندگان)پدیدآور
    عظیمی, داریوشقمری گیوی, حسینرضایی شریف, علیشیخ الاسلامی, علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش کارآمدی مشاوران مدرسه بود. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل تمامی اساتید و متخصصان حوزه مشاوره در سطح کشور و همچنین معلمان، مشاوران و دانش آموزان دوره اول متوسطه استان اردبیل در سال‌تحصیلی 1401-1400 بودند که تعداد 46 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل تمام مشاوران مدرسه و رابطان مشاور (در مقطع ابتدایی) استان اردبیل در سال‌تحصیلی 1400-1401 بودند. در بخش کمی دو نمونه مورد استفاده قرار گرفت. در نمونه اول به منظور انجام تحلیل عاملی اکتشافی، 220 نفر و در مرحله دوم نیز به منظور انجام تحلیل عاملی تأییدی یک نمونه 205 نفر از مشاوران و رابطان مشاور به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی از مقیاس سنجش کارآمدی مشاوران مدرسه و مقیاس اخلاق حرفه‌ای مشاوران مدرسه استفاده شد. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با روش داده‌بنیاد و در بخش کمی با تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی انجام گرفت. نتایج نهایی بخش کمی پژوهش نیز بیانگر مطلوبیت شاخص نیکویی برازش و اعتبار مقیاس سنجش کارآمدی مشاوران مدرسه در قالب عوامل چهارگانه ویژگی‌های اخلاقی، عاطفی، رفتاری و روانشناختی و در مجموع شامل 31 گویه بود. براساس یافته‌های پژوهش حاضر، مقیاس سنجش کارآمدی مشاوران مدرسه برای سنجش این سازه در نمونه‌های ایرانی از پایایی و روایی کافی برخوردار است.
    کلید واژگان
    کارآمدی
    مشاور مدرسه
    ویژگی‌های روانشناختی
    ویژگی‌های رفتاری
    ویژگی‌های اخلاقی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-12-22
    1401-10-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran Univercity of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    استاد، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران .
    دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

    شاپا
    2251-7243
    2588-6606
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/jac.2023.40376.1872
    https://jac.scu.ac.ir/article_18016.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988579

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب