• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 19, شماره 48
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 19, شماره 48
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی آموزش تکنیک‌های فراشناختی بر اسنادهای علّی مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان قشم

    (ندگان)پدیدآور
    جاودان, موسیساجدی زاده, زینبموسی پور, نعمت الله
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    عوامل متعددی در افت تحصیلی تأثیر دارند که به طور تعاملی باعث تشدید و تقویت یکدیگر می­شوند و نتیجه این امر باعث اتلاف سرمایه­های اجتماعی و انسانی یک جامعه می­گردد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تکنیک‌های فراشناختی بر اسنادهای علّی مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی دانش­آموزان دوره متوسطه شهرستان قشم انجام شد. طرح تحقیق از نوع نیمه آزمایشی می باشد که بر اساس پایش اولیه به صورت تصادفی از میان جامعه دانش­آموزی، دانش­آموزانی که نمره کمتر از 12 داشتند، به طور تصادفی 36 نفر (در دو گروه آزمایش و کنترل) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهشی شامل پرسشنامه مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی در مدارس متوسطه (جاودان،1394) و بسته تکنیک‌های فراشناختی (قدمپور، 1396) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از برنامه SPSS23 و به روش تحلیل کواریانس انجام گرفت. با توجه به مقادیر F برای اسنادهای علی یادگیری زبان انگلیسی (133/0) و سطح معنی­داری (05/ ≥0 P>)، بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. لذا، فرضیه اصلی و فرعی پژوهش رد می‌شود. به طور کلی، می­توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت­های فراشناختی به صورت حضوری و در بستر زمان و با کار بستن این آموزش­ ها در شرایط واقعی زندگی اتفاق می­افتد و آموزش در شرایط مجازی برای این دسته از دانش آموزان تأثیر چندانی ندارد.
    کلید واژگان
    اسنادهای علی
    راهبردهای فراشناختی
    زبان انگلیسی
    دانش آموزان
    مشکلات یادگیری

    شماره نشریه
    48
    تاریخ نشر
    2023-01-21
    1401-11-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران .
    دانشجوی رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
    استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران .

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2022.7223
    https://jeps.usb.ac.ir/article_7223.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/985440

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب