مقایسه اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر اسنادهای علّی مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان قشم
(ندگان)پدیدآور
جاودان, موسیساجدی زاده, زینبموسی پور, نعمت الله
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عوامل متعددی در افت تحصیلی تأثیر دارند که به طور تعاملی باعث تشدید و تقویت یکدیگر میشوند و نتیجه این امر باعث اتلاف سرمایههای اجتماعی و انسانی یک جامعه میگردد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر اسنادهای علّی مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان قشم انجام شد. طرح تحقیق از نوع نیمه آزمایشی می باشد که بر اساس پایش اولیه به صورت تصادفی از میان جامعه دانشآموزی، دانشآموزانی که نمره کمتر از 12 داشتند، به طور تصادفی 36 نفر (در دو گروه آزمایش و کنترل) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهشی شامل پرسشنامه مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی در مدارس متوسطه (جاودان،1394) و بسته تکنیکهای فراشناختی (قدمپور، 1396) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از برنامه SPSS23 و به روش تحلیل کواریانس انجام گرفت. با توجه به مقادیر F برای اسنادهای علی یادگیری زبان انگلیسی (133/0) و سطح معنیداری (05/ ≥0 P>)، بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری مشاهده نشد. لذا، فرضیه اصلی و فرعی پژوهش رد میشود. به طور کلی، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای فراشناختی به صورت حضوری و در بستر زمان و با کار بستن این آموزش ها در شرایط واقعی زندگی اتفاق میافتد و آموزش در شرایط مجازی برای این دسته از دانش آموزان تأثیر چندانی ندارد.
کلید واژگان
اسنادهای علیراهبردهای فراشناختی
زبان انگلیسی
دانش آموزان
مشکلات یادگیری
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2023-01-211401-11-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران .دانشجوی رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران .



