• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 19, شماره 48
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 19, شماره 48
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کیفیت توجه دانش‌آموزان متوسطه اول شهرستان لردگان

    (ندگان)پدیدآور
    جلالی, داریوشفروغی, بهروزجانباز, نبی الله
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT) بر کیفیت توجه دانش‌آموزان متوسطه اول اجرا شد. در یک طرح پژوهشی نیمه‌آزمایشی از تعداد 2500 نفر دانش‌آموز متوسطه اول شهرستان لردگان تعداد 126 نفر به ‌صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه کیفیت توجه، 40  نفر از آنها که کمترین نمرات را کسب کردند انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. سپس گروه آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقه‌ای آموزش شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کردند. آزمودنی­ها طی مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه مقیاس کیفیت توجه (بریکن‌کمپ، 2002) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد در مرحلة پیش‌آزمون تفاوت معناداری بین میانگین نمرات گروه‌های آزمایش و کنترل وجود ندارد، اما در مرحلة پس‌آزمون و پیگیری میانگین نمرات توجه گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی­داری بالاتر بود (01/0£ P). نتیجه‌گیری شد که از آموزش شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی می‌توان در جهت بهبود کیفیت توجه دانش‌آموزان استفاده کرد.
    کلید واژگان
    آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی
    کیفت توجه
    دانشآموزان متوسطة اول

    شماره نشریه
    48
    تاریخ نشر
    2023-01-21
    1401-11-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی، مدرس دانشگاه پیام نور فارسان
    دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2022.7175
    https://jeps.usb.ac.ir/article_7175.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/985438

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب