اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت توجه دانشآموزان متوسطه اول شهرستان لردگان
(ندگان)پدیدآور
جلالی, داریوشفروغی, بهروزجانباز, نبی الله
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر کیفیت توجه دانشآموزان متوسطه اول اجرا شد. در یک طرح پژوهشی نیمهآزمایشی از تعداد 2500 نفر دانشآموز متوسطه اول شهرستان لردگان تعداد 126 نفر به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه کیفیت توجه، 40 نفر از آنها که کمترین نمرات را کسب کردند انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. سپس گروه آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقهای آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی را دریافت کردند. آزمودنیها طی مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه مقیاس کیفیت توجه (بریکنکمپ، 2002) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد در مرحلة پیشآزمون تفاوت معناداری بین میانگین نمرات گروههای آزمایش و کنترل وجود ندارد، اما در مرحلة پسآزمون و پیگیری میانگین نمرات توجه گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنیداری بالاتر بود (01/0£ P). نتیجهگیری شد که از آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی میتوان در جهت بهبود کیفیت توجه دانشآموزان استفاده کرد.
کلید واژگان
آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهیکیفت توجه
دانشآموزان متوسطة اول
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2023-01-211401-11-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی، مدرس دانشگاه پیام نور فارسان
دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران



