رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان: نقش واسطهای تابآوری تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
تمنائی فر, محمدرضااربابی قهرودی, فاطمه
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سرزندگی تحصیلی به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی در روانشناسی مثبت در یادگیری موفقیتآمیز و اثربخش فراگیران حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی با توجه به نقش واسطهای تاب آوری تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان کاشان در سال تحصیلی 401 – 400 بود. 375 دانشآموز ( 178 پسر و 197 دختر) با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی، پرسشنامه خودکارآمدی و پرسشنامه تابآوری تحصیلی اطلاعات جمعآوری گردید. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و با روش بوتاستراپ انجام گرفت. نتایج نشان داد که خودتنظیمی، خودکارآمدی و تابآوری با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معناداری دارند. همچنین نتایجها حاکی از آن بود که تابآوری تحصیلی در ارتباط میان خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی نقش میانجی دارد. یافتههای پژوهش حاضر دارای تلویحات کاربردی برای مداخله های آموزشی – مشاورهای با هدف ارتقای سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس تقویت خودتنظیمی، خودکارآمدی و تابآوری تحصیلی است تا دانشآموزان بتوانند به هنگام رویارویی با چالشهای تحصیلی به شیوه کارآمد و سازگارانه پاسخ دهند.
کلید واژگان
سرزندگی تحصیلیخودتنظیمی
خودکارآمدی
تاب آوری تحصیلی
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2023-01-211401-11-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.



