• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 19, شماره 48
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 19, شماره 48
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی‌ تحصیلی دانش‌آموزان: نقش واسطه‌ای تاب‌آوری تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    تمنائی فر, محمدرضااربابی قهرودی, فاطمه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سرزندگی تحصیلی به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی در روانشناسی مثبت در یادگیری موفقیت­آمیز و اثربخش فراگیران حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی با توجه به نقش واسطه­ای تاب آوری تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان کاشان در سال تحصیلی 401 – 400 بود. 375  دانش­آموز ( 178 پسر و 197 دختر) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی، پرسشنامه خودکارآمدی و پرسشنامه تاب­آوری تحصیلی اطلاعات جمع­آوری گردید. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری و با روش بوت­استراپ انجام گرفت. نتایج نشان داد که خودتنظیمی، خودکارآمدی و تاب­آوری با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معناداری دارند. همچنین نتایج­ها حاکی از آن بود که تاب­آوری تحصیلی در ارتباط میان خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی نقش میانجی دارد. یافته­های پژوهش حاضر دارای تلویحات کاربردی برای مداخله های آموزشی – مشاوره­ای با هدف ارتقای سرزندگی تحصیلی دانش­آموزان بر اساس تقویت خودتنظیمی، خودکارآمدی و تاب­آوری تحصیلی است تا دانش­آموزان بتوانند به هنگام رویارویی با چالش­های تحصیلی به شیوه کارآمد و سازگارانه پاسخ دهند.
    کلید واژگان
    سرزندگی تحصیلی
    خودتنظیمی
    خودکارآمدی
    تاب آوری تحصیلی

    شماره نشریه
    48
    تاریخ نشر
    2023-01-21
    1401-11-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
    کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2022.7168
    https://jeps.usb.ac.ir/article_7168.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/985437

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب