• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 19, شماره 48
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 19, شماره 48
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    الگوی سواد سنجش و ارزشیابی برنامه درسی معلمان دوره ابتدایی: فرا ترکیب براساس مدل اروین

    (ندگان)پدیدآور
    پیرکمالی, محمد علیمومنی مهموئی, حسینمهدی پور, یوسف
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    معلمان مهم­ترین کنشگران نظام تعلیم و تربیت می­باشند و برنامه درسی اصلی­ترین زمینه اجرایی فعالیت­های آموزشی آنان در کلاس درس است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه­های الگوی سواد سنجش و ارزشیابی برنامه درسی معلمان دوره ابتدایی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فرا ترکیب براساس مدل اروین و همکاران(2011) است. جامعه پژوهش، متشکل از 174 مقاله علمی – پژوهشی منتشر شده در مجلات معتبر علمی است که در بازه سال­های 2010 میلادی تاکنون در زمینه سواد سنجش و ارزشیابی معلمان و ارائه الگو در این زمینه بودند. نمونه پژوهش شامل 39 پژوهش است که به‌صورت هدفمند جمع‌آوری  و بر اساس پایش موضوعی داده­ها انتخاب‌شده‌اند. داده­های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه، گردآوری‌شده‌اند: بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده­ها، ابعاد و مؤلفه­های الگوی سواد سنجش و ارزشیابی برنامه درسی معلمان در 5 بُعد و  18 محور طبقه­بندی شدند. این ابعاد شامل دانش عناصر برنامه درسی ( مشتمل بر محورهای دانش نسبت به محتوای، اهداف، رویکردهای آموزش، دانش فراگیران، فضا و مکانی برنامه، زمانی و دانش ارزشیابی آموزشی)، فرادانش (مشتمل بر محورهای دانش ادراکی و مدیریت دانش)، دانش برنامه­ریزی درسی (مشتمل بر محورهای دانش طراحی و تدوین برنامه، دانش اشاعه برنامه درسی، دانش اجرایی برنامه­های درسی و دانش در ارزیابی برنامه درسی)، دانش زمینه­ای ( مشتمل بر محورهای دانش فرهنگی – اجتماعی، مهارت­های حرفه­ای – سازمانی و عوامل و شاخص­های مؤثر بر ارزیابی معلم) و دانش انسان­گرایانه (مشتمل بر محورهای دانش تعاملی و دانش عاطفی)است. سیاست­گذاران آموزشی با در نظر گرفتن این محورها می­توانند زمینه بهبود برنامه­های درسی و طراحی الگوی برنامه درسی مدرسه محور برای معلمان را فراهم کنند.
    کلید واژگان
    سواد سنجش و ارزشیابی
    ارزشیابی برنامه درسی
    معلمان
    فرا ترکیب

    شماره نشریه
    48
    تاریخ نشر
    2023-01-21
    1401-11-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
    دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
    دانشیار، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، خراسان رضوی، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2023.7319
    https://jeps.usb.ac.ir/article_7319.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/985436

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب