الگوی سواد سنجش و ارزشیابی برنامه درسی معلمان دوره ابتدایی: فرا ترکیب براساس مدل اروین
(ندگان)پدیدآور
پیرکمالی, محمد علیمومنی مهموئی, حسینمهدی پور, یوسف
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
معلمان مهمترین کنشگران نظام تعلیم و تربیت میباشند و برنامه درسی اصلیترین زمینه اجرایی فعالیتهای آموزشی آنان در کلاس درس است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی سواد سنجش و ارزشیابی برنامه درسی معلمان دوره ابتدایی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فرا ترکیب براساس مدل اروین و همکاران(2011) است. جامعه پژوهش، متشکل از 174 مقاله علمی – پژوهشی منتشر شده در مجلات معتبر علمی است که در بازه سالهای 2010 میلادی تاکنون در زمینه سواد سنجش و ارزشیابی معلمان و ارائه الگو در این زمینه بودند. نمونه پژوهش شامل 39 پژوهش است که بهصورت هدفمند جمعآوری و بر اساس پایش موضوعی دادهها انتخابشدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه، گردآوریشدهاند: بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، ابعاد و مؤلفههای الگوی سواد سنجش و ارزشیابی برنامه درسی معلمان در 5 بُعد و 18 محور طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل دانش عناصر برنامه درسی ( مشتمل بر محورهای دانش نسبت به محتوای، اهداف، رویکردهای آموزش، دانش فراگیران، فضا و مکانی برنامه، زمانی و دانش ارزشیابی آموزشی)، فرادانش (مشتمل بر محورهای دانش ادراکی و مدیریت دانش)، دانش برنامهریزی درسی (مشتمل بر محورهای دانش طراحی و تدوین برنامه، دانش اشاعه برنامه درسی، دانش اجرایی برنامههای درسی و دانش در ارزیابی برنامه درسی)، دانش زمینهای ( مشتمل بر محورهای دانش فرهنگی – اجتماعی، مهارتهای حرفهای – سازمانی و عوامل و شاخصهای مؤثر بر ارزیابی معلم) و دانش انسانگرایانه (مشتمل بر محورهای دانش تعاملی و دانش عاطفی)است. سیاستگذاران آموزشی با در نظر گرفتن این محورها میتوانند زمینه بهبود برنامههای درسی و طراحی الگوی برنامه درسی مدرسه محور برای معلمان را فراهم کنند.
کلید واژگان
سواد سنجش و ارزشیابیارزشیابی برنامه درسی
معلمان
فرا ترکیب
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2023-01-211401-11-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
دانشیار، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، خراسان رضوی، ایران.



