خصوصیات روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تنظیم رفتاری هیجان در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
احمدی, شیرینبشرپور, سجادحیدری, فاضله
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقیاس تنظیم رفتاری هیجانی یک مقیاس خود گزارش دهی از راهبردهای رفتاری است که افراد برای تنظیم هیجانات خود در پاسخ به وقایع استرسزا استفاده میکنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تنظیم رفتاری هیجان در دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی بود و جامعه آماری (13000=N) پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر دورهی دوم متوسطه (پایههای اول تا سوم) مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1398-99 تشکیل دادند. تعداد 239 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به صورت انفرادی به مقیاس تنظیم رفتاری هیجان (فرم کوتاه) کراجی و گارنفسکی (2019) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویباند و لاویباند (1995) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همسانی درونی، روایی همزمان، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. دادهها با کمک نرمافزارهای SPSS 25 و LISREL.8.8 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی 5 عامل (حواسپرتی جویی، گوشهگیری، اقدام فعالانه، جلب حمایت اجتماعی و نادیدهگیری) با مقادیر ویژهی بیشتر از یک را آشکار کرد. شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی نیز مدل 5 عاملی این مقیاس را تائید کرد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که ارتباط منفی بین مؤلفههای تنظیم رفتاری هیجان (حواسپرتی جویی، اقدام فعالانه، جلب حمایت اجتماعی) و ارتباط مثبت بین مؤلفههای تنظیم رفتاری هیجان (گوشهگیری و نادیدهگیری) با افسردگی، اضطراب و استرس معنادار میباشد (001/0p
کلید واژگان
تنظیم رفتاری هیجانروانسنجی
تحلیل عاملی
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2023-01-211401-11-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران



