تصحیح آثار دیواره برای یک ایرفویل در جریان مادون صوت
(ندگان)پدیدآور
مصدری, مهرانباشنا, محسنتبریزیان, ارشیانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از جمله مهمترین دلائل اختلاف نتایج حاصل از آزمایشات تونل باد با شرایط پروازی، آثار دیوارههای مقطع آزمون تونل باد است. دیوارهها در مقطع آزمون جریان هوا را در جهتهای طولی و عرضی تحت تأثیر قرار میدهند و سبب ایجاد اختلاف بین مقادیر اندازهگیریشده با شرایط جریان آزاد میشوند. در این مقاله آثار انسداد مربوط به یک ایرفویل فوق بحرانی در حالت پایا به ازای زوایای حملة متفاوت بررسی و روشی برای اصلاح آثار دیوارهها تدوین شده است. آزمونها در تونل باد مادون صوت و مدار بسته در سرعت 30 متر بر ثانیه و رینولدز معادل 600000 با استفاده از اندازهگیری توزیع فشار روی مدل و دیواره تونل انجام شده است. با استفاده از توزیع فشار اندازهگیریشده روی دیوارة تونل، میدان جریان حول مدل با پتانسیلهای چاه و چشمه بهصورت تقریبی تخمین زده شده و با بهکارگیری الگوریتمی سریع، توزیع این پتانسیلها در راستای خط مرکزی تونل محاسبه و در نهایت با محاسبة آثار انسداد، توزیع فشار، فشار دینامیکی و ضرایب ائرودینامیکی اصلاح شده است. همچنین ضرایب ائرودینامیکی اصلاحشده از دو روش مجزا مقایسه شده است. نتایج حاصل از این دو روش اختلاف نسبتاً کمی به ازای زوایای حمله متفاوت دارند و بیشترین اختلاف بهمیزان 7 درصد مربوط به زاویة حملة 20 درجه بهدست آمده است. همچنین روشهای بهکار گرفته شده حاکی از دقت مناسب تصحیحات روی ضرایب ائرودینامیکی میباشد.
کلید واژگان
آزمایش تجربیایرفویل فوق بحرانی
فشار روی دیواره
آثار انسداد
آثار دیواره
انحراف جریان
آیرودینامیک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه صنعتی مالک اشترMalek ashtar University of Technology
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی / گروه هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهرانکارشناس ارشد / گروه هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد / گروه هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
شاپا
2322-10702645-3622




