| dc.contributor.author | مهدوی مقدم, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | زنگنه, حامد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:53:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:53:25Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:53:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:53:25Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-12-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-10-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مهدوی مقدم, حسین, زنگنه, حامد. (1395). بررسی عددی سه بعدی خنک کاری بازیابی در موتور موشک سوخت مایع. دانش و فناوری هوافضا, 5(3), 47-57. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-1070 | |
| dc.identifier.issn | 2645-3622 | |
| dc.identifier.uri | http://www.astjournal.ir/article_23005.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/98220 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله، خنککاری بازیابی در موتور موشک سوخت مایع مطالعه و بررسی شده است. مدلسازی هندسی سهبعدی و مش بهینه توسط نرمافزار تجاری گمبیت و تحلیل عددی سهبعدی، که با نوشتن UDF همراه بوده است، توسط نرمافزار انسیس فلوئنت ویرایش 15 انجام شده است. این تحلیل برای دو سیال خنککنندة آب و هیدروژن مایع، همچنین برای سه سوخت هیدروژن مایع، RP-1 و JP-4 انجام و نتایج با هم مقایسه شده است. این نتایج نشان میدهند که در ناحیة گلوگاه، شار حرارتی عبوری از دیوارة محفظة تراست و دمای دیواره به حداکثر مقدار خود میرسد. در صورت استفاده از سیال خنککنندة هیدروژن مایع بهجای آب به 97 درصد دبی کمتر برای رسیدن به دمای مطلوب نیاز است. همچنین با افزایش فشار محفظة پیشران موتور موشک سوخت مایع، شاهد افزایش دمای گازهای محترقه بوده و در نتیجه شار ورودی به دیوارة محفظه افزایش مییابد. در نهایت، تأثیر استفاده از مواد مدرج تابعی (اف. جی. ام.) بر دمای دیواره مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و مشاهده میشود که در صورت استفاده از این مواد در ساخت محفظة پیشران، با توجه به استفاده از سرامیک در این مواد و ماهیت عایقبودن سرامیک، دمای دیواره حدود 25 درصد افزایش، انتقال حرارت از محفظة پیشران به مقدار قابل توجهی کاهش و نهایتاً رانش افزایش خواهد یافت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3253 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی مالک اشتر | fa_IR |
| dc.publisher | Malek ashtar University of Technology | en_US |
| dc.relation.ispartof | دانش و فناوری هوافضا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Aerospace Knowledge and Technology Journal | en_US |
| dc.subject | خنککاری بازیابی | fa_IR |
| dc.subject | انتقال حرارت | fa_IR |
| dc.subject | موتور موشک سوخت مایع | fa_IR |
| dc.subject | هیدروژن مایع | fa_IR |
| dc.subject | مواد متغیر تابعی | fa_IR |
| dc.subject | پیشرانش | fa_IR |
| dc.title | بررسی عددی سه بعدی خنک کاری بازیابی در موتور موشک سوخت مایع | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی/ دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجو کارشناسی ارشد / دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 57 | |