ارزیابی کیفیت حسابرسی در چارچوب تحلیل فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای
(ندگان)پدیدآور
رضایی, مرضیهفلاح, رضامران جوری, مهدیرستمی مازوئی, نعمت
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت حسابرسی در چارچوب تحلیل فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای است. جهت دستیابی به هدف پژوهش تعداد 384 پرسشنامه در میان حسابرسان شاغل در مؤسسات حسابرسی و سازمان حسابرسی توزیع و جمعآوری گردید. اطلاعات گردآوریشده توسط پرسشنامهها بهوسیله نرمافزار SPSS24 و Smart PLS3 با استفاده از مدل یابی معـادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج فرضیات پژوهش در این تحقیق در سطح اطمینان 99 درصد نشان داد که مشارکت، یکپارچهسازی، هنجاریابی و در نظر گرفتن ارزشها بهعنوان بعدی از فرهنگسازمانی در موسسههای حسابرسی تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت حسابرسی شرکتها دارد، لذا با افزایش هر یک از ابعاد فرهنگسازمانی شامل مشارکت، یکپارچهسازی، هنجاریابی و در نظر گرفتن ارزشها، کیفیت حسابرسی شرکتها افزایش مییابد. همچنین مسئولیتپذیری، امانتداری، عدالت و صداقت بهعنوان بعدی از اخلاق حرفهای حسابرسان تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت حسابرسی شرکتها دارد، لذا با افزایش هر یک از ابعاد اخلاق حرفهای شامل مسئولیتپذیری، امانتداری، عدالت و صداقت، کیفیت حسابرسی شرکتها افزایش مییابد. در نهایت نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی بر رابطه اخلاق حرفهای حسابرسان و کیفیت حسابرسی شرکتها تأثیر مثبت و معناداری دارد و فرهنگ سازمانی نسبت به اخلاق حرفهای تأثیر کمتری بر کیفیت حسابرسی شرکتها دارد.
کلید واژگان
اخلاق حرفهایحسابرسی
فرهنگ سازمانی
کیفیت حسابرسی
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران.استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران.
استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران



