خوشبینی طبیعی و انگیزشی مدیران و تاثیر آن بر کیفیت گزارشگری مالی
(ندگان)پدیدآور
مهرفر, ابوطالبکاظمی, حسینرضایی, فرزین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دیدگاه های خوش بینانه افراد نسبت به تواناییهای خود یکی از مهم ترین دلایل خطاهایی است که بین تصور و عملکرد واقعی آن ها اتفاق می افتد دیدگاه هایی که موجب تغییر عملکردی مستقل و تاثیری متفاوت بر عملکرد واقعی شده است. هدف پژوهش حاضر ، تحلیل رابطهی خوشبینی مدیریت با کیفیت گزارشگری مالی می باشد. پژوهش حاضراز لحاظ هدف، کاربردی است و در آن از طرح شبه تجربی و رویکرد پس رویدادی استفادهشده است. دادهها و اطلاعات مالی، از صورتهای مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1390 الی 1396 استخراج شده که بعد از اعمال محدودیتهای آماری تعداد 171 شرکت جهت آزمون فرضیهها انتخاب و از روش تحلیل ساختار استفاده شده است.یافتههای این پژوهش نشان میدهد که خوشبینی مدیریت تأثیر معنادار و معکوس بر کیفیت گزارشگری مالی دارد. همچنین ویژگیهای شخصیتی مدیران با شیوههای گزارشـگری مـالی رابطه معناداری دارد به عبارتی، با افزایش خوشبینی مدیریت، کیفیت گزارشگری کاهش مییابد.
کلید واژگان
کلمات کلیدی: خوشبینی مدیریتکیفیت گزارشگری مالی
بیش اعتمادی مدیران
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای تخصصی حسابداری: گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.استادیار: گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
دانشیار: گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.



