بحران مالی و ارزش آفرینی شرکت ها: آزمون نظریه محتوای اطلاعاتی
(ندگان)پدیدآور
حسن خانی, محمد ابراهیمبراری نوکاشتی, صغریخردیار, سینا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیدهاطلاعات گرانبهاترین عنصر بازار سرمایه است که سرمایهگذاران با اتکا براین اطلاعات میتوانند از فرصتهای سودآور بازار، حداکثر بازده را کسب نمایند. محتوای اطلاعاتی ارقام حسابداری از دیدگاه استانداردهای حسابداری به خصوصیاتی اطلاق میشود که اطلاعات ارائهشده در صورتهای مالی بتواند در تصمیمگیری مفید واقع شود. این پژوهش سعی دارد تا نظریه محتوای اطلاعاتی ارقام حسابداری را در شرایط بحران مالی موردمطالعه قرار دهد. در این پژوهش بحران مالی با سه معیار زیان عملیاتی، جریان نقد عملیاتی منفی و زیان انباشته، اندازهگیری میشود. نمونه پژوهش شامل 167 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1387 الی 1396 میباشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که هر سه متغیر زیان عملیاتی، جریان نقد عملیاتی منفی و زیان انباشته بر رابطه میان سود هر سهم و ارزش دفتری هر سهم با قیمت سهام تأثیر معنیداری دارد. این موضوع مطابق با نظریه محتوای اطلاعاتی است. بهعبارتدیگر متغیرهای زیان عملیاتی، جریان نقد عملیاتی منفی و زیان انباشته محتوای اطلاعاتی دارند و موجب بهبود سودمندی برای تصمیم میشوند.
کلید واژگان
ارزشآفرینیبحران مالی
زیان عملیانی
جریان نقد عملیاتی منفی
زیان انباشته
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی،گروه حسابداری،واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی،رشت،ایراناستادیار گروه حسابداری، واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی،رشت،ایران
استادیار گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران



