| dc.contributor.author | کفشچیان مقدم, اصغر | fa_IR |
| dc.contributor.author | یاحقی, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:52:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:52:56Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:52:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:52:56Z | |
| dc.date.issued | 2012-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-03-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-12-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کفشچیان مقدم, اصغر, یاحقی, مریم. (1390). بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران. باغ نظر, 8(19) | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-9635 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7197 | |
| dc.identifier.uri | http://www.bagh-sj.com/article_721.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/98027 | |
| dc.description.abstract | به رغم گسستهای تاریخی و نفوذ فرهنگهای بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دورههای مختلف مشاهده میشود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه نمادها و چگونگی کاربرد آنها در دورههای مختلف قابل ملاحظه است. در این نوشتار بررسی انواع عناصر نمادین براساس طبقهبندی نمادهای هندسی، تلفیقی و طبیعی، روند شناخت عمیق تری را از عملکرد عناصر و نمادگرایی در آثار نگارگری ایران فراهم ساخته است. عناصر نمادین به عنوان نمایندههایی از مفاهیم والا و دور از دسترس، در نگارگری ایران جلوههای بارز و چشمگیری دارد و اغلب به صور گوناگون، رشتههای ارتباطی خود را با واقعیت ملموس حفظ کرده است. هنرمند ایرانی در فضایی نمادین به آفرینش میپردازد؛ بر این اساس، گاهی به شیوة کاملاً مجرد و انتزاعی، گاه ملهم از واقعیت و گاهی با اغراق در ویژگیهای واقعی و زمانی با ترکیب ویژگیهای مختلف، نقوش خاصی را با عملکردهای متفاوت به منصة ظهور رسانده است؛ که در فضای نگارهها با چیدمانهای نمادین، پیوند و ارتباط با معناها و مفاهیم نامحسوس را فراهم ساختهاند. در واقع، نگارگر ایرانی با بهرهگرفتن از بستر ارزشمند شعر و ادب فارسی و همچنین مفاهیم عمیق حکمت ایرانی و عرفان اسلامی، نه در پی بازنمایی طبیعت ملموس، بلکه به فرانمایی جلوههای نمادین پرداخته است. با بررسی طبقهبندی نمادها در این نوشتار میتوان به این نتیجه اذعان داشت که ابداع و استفاده از عناصر نمادین در دورههای مختلف نگارگری ایران، صورت مستقلی نداشته بلکه روند تکاملی را در صورت و محتوا طی کرده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1759 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر | fa_IR |
| dc.publisher | Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC) | en_US |
| dc.relation.ispartof | باغ نظر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | The Monthly Scientific Journal of Bagh- E Nazar | en_US |
| dc.subject | عناصر نمادین | fa_IR |
| dc.subject | نمادهای هندسی | fa_IR |
| dc.subject | نمادهای تلفیقی | fa_IR |
| dc.subject | نمادهای طبیعی | fa_IR |
| dc.subject | نگارگری ایران | fa_IR |
| dc.title | بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقالۀ پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری هنرهای تجسمی، استادیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 19 | |