گونهشناسی معماری مدارس سنتی با تأکید بر تأثیر سیاستهای آموزشی مطالعۀ موردی: دورۀ صفویه
(ندگان)پدیدآور
حیاتی, حامدرحمت نیا, علی رضاکاوریزاده, حسیننوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیان مسئله: از ضروریات حیات انسان، تغییر و تکامل به سمت تعالی است و تنها راه دستیابی به آن، آموزش است. تغییر اصولی و منظم توسط حکومت با استفاده از آموزش جامع و همگانی در جهت ترویج آموزههای مذهبی، از شاخصههای ویژۀ عصر صفوی بود که باعث شد حاکمان برای دستیابی به این امر اقدام به تأسیس مدارس و دیگر بناهای تأثیرگذار کنند. در این راستا مدارس به عنوان مهمترین مراکز آموزشی در خدمت مذهب تشیع به یکی از مهمترین انواع ابنیه در این عصر مبدل شدند.هدف: رویکرد آموزشی در هر دوره به نظام آموزشی و فضاهای متناسب با آن نیاز دارد و از آنجا که چگونگی تأثیر سیاستهای نظام آموزشی بر عناصر معماری مدارس صفویه مشخص نیست، این پژوهش تأثیر سیاستهای آموزشی صفوی بر عناصر کالبدی و هماهنگی آنها را با سازماندهی فضایی و معماری مدارس علوم دینی بررسی کرده و در پی آن است تا معماری مدارس دورۀ صفویه را با توجه به سیاستهای آموزشی گونهشناسی کند.روش تحقیق: این پژوهش، با توجه به روند اوجگیری معماری و تشدید سیاستهای آموزشی در دورۀ صفویه که منجر به شکوفایی و گسترش مدارس علوم اسلامی شیعی شد، سعی بر آن دارد تا از روش تفسیری-تاریخی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و بررسی میدانی، به شناخت جایگاه و اهمیت آموزش در سیاستهای حکومت صفوی بپردازد و چگونگی تأثیر آن را بر کالبد معماری مدارس این دوره گونهشناسی کند. در این راستا چهار مورد از مدارس دورۀ صفویه به عنوان نمونههای هدفمند انتخاب و از لحاظ ویژگیهای کلی بنا، سلسلهمراتب و سازماندهی فضایی، با توجه به جایگاه و روش آموزشی این دوره، تجزیه و تحلیل شدند.نتیجهگیری: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که همزمان با توسعۀ همهجانبۀ معماری در عهد صفوی، آموزش و جایگاه آن نیز، تفاوتهایی با ادوار پیش از خود داشته است. از طرفی با توجه به اعلام مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور و سیاست حاکمان صفوی در ترویج آن، آموزش علوم شیعی در مدارس به منظور استفادۀ همگانی از آن فراهم گردید. این تغییرات باعث به وجود آمدن تغییراتی در نظام آموزشی و معماری مدارس شده است که از آن جمله میتوان به گسترش ابعاد مدارس، افزایش تعداد و کیفیت حجرهها و مَدرسها، توجه به حیاط مدارس به عنوان عنصر حیاتبخش مدرسه، تغییر در دستگاه ورودی، ارتباط با شهر و عرصۀ عمومی و ارتباط مدرسه با فضای نیایشی اشاره کرد.
کلید واژگان
آموزشصفویه
مدرسه
معماری
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
سازمان پدید آورنده
واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایرانمجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایران
شاپا
1735-96352251-7197




