خوانش بیشمتنی نقشمایۀ انار در زیورآلات ایرانی
(ندگان)پدیدآور
چیتساز, شقایقندایی فرد, احمدنامورمطلق, بهمننوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیان مسئله: تقلید و الهام از آثار هنری گذشتگان، در شکلگیری اثری نو و خلاقانه قدمتی طولانی دارد. زیورآلات نیز به عنوان یکی از هنرهای غنی ایرانزمین، از این قاعده مستثنی نیست. زیورآلات فارغ از مفهوم سرمایهای، همواره ابزاری برای بازتاب هویت فرهنگی جوامع است و نقشی بارز در مراسم آیینی یک جامعه، باورهای مردم در گذشته و شناخت اندیشههای آنان ایفا میکند. در جستار حاضر با توجه به اهمیت نقشمایۀ انار در فرهنگ ایرانزمین، تکرار این نقشمایه در متن زیورآلات باستانی ادوار مختلف و رجعت به این نقشمایه در زیورآلات معاصر، آرایۀ پرکاربرد انار انتخاب شده است.هدف: هدف از این پژوهش، مطالعه و بررسی چگونگی ارتباط فرمهای بازنماییشدۀ انار، در زیورآلات معاصر و پیشمتنهای برگرفته آنها در زیورآلات باستانی است. جستار حاضر در راستای پاسخ به این سؤال است که ارتباط زیورآلات معاصر با پیشمتنهای خود چگونه تبیین میشود؟ در فرآیند اقتباس این آثار از زیورآلات باستانی ملهم از نقشمایه انار چه تغییراتی صورت گرفته است؟روش تحقیق: این پژوهش با هدف بنیادی به شیوۀ توصیفی– تحلیل و تطبیقی است که با روش ترامتنیت و رویکرد بیشمتنی صورت گرفته است.نتیجهگیری: در جمعبندی نتایج این پژوهش چنین به نظر میرسد، هنرمندان معاصر با حفظ ماهیت انار با تغییرات فرمی، برهمزدن تقارن، استفاده از فضاهای منفی و مثبت، ترکیب رسانههای مختلف با زیورآلات، به بازنمایی فرم انار در پیکرۀ زیورآلات معاصر مبادرت ورزیدهاند. ارتباط میان متنهای پیشین و پسین در زیورآلات با گسترههای متفاوت برگرفتگی، صراحت و اشتقاق در هردو دستۀ تغییری و تقلیدی به وقوع پیوسته است.
کلید واژگان
زیورآلاتنقشمایه
ترامتنیت
بیشمتنیت
فرم
شماره نشریه
77تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
سازمان پدید آورنده
پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایراندکتری طراحی صنعتی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دکتری ادبیات تطبیقی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
1735-96352251-7197




