• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 14, شماره 57
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 14, شماره 57
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    منظر؛ مفهومی در حال تغییر نگاهی به سیر تحول مفهوم منظر در غرب از رنسانس تاکنون

    (ندگان)پدیدآور
    ال هاشمی, ایدا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقالۀ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بیان مسئله منظر مفهومی نو در ادبیات تخصصی شهر و محیط به شمار می‌رود. مفهومی که از اروپا وارد ایران شد و امروز در حوزه‌های متنوع مورداستفاده قرار می‌گیرد. مفهوم منظر به‌عنوان گونه‌ای نوین از واقعیت در جهان، در اروپای دوره رنسانس شکل گرفت و با تغییر جهان‌بینی انسان غربی تا امروز ابعاد متنوعی از معنا را به خود دیده است. مفهوم چندبعدی منظر که فهم و بیان آن را در ابعاد فلسفی نیز مشکل می‌نماید اگرچه از جهان هنر آغاز شد اما مرزهای جهان فلسفه را پیموده و با تأثیرپذیری از دستاوردهای نوین بشر در ارتباط انسان با محیط امروز در حوزه برنامه‌ریزی و طراحی محیط‌های انسانی به‌صورت فراگیر موردتوجه قرار دارد. بااین‌وجود مفهوم چندوجهی آن در میان متخصصین و عموم در ایران و جهان عموماً مورد غفلت است. هدف نوشتار حاضر تلاش می‌کند با ترسیم سیر تحول مفهوم منظر در اروپا از آغاز تاکنون، ابعاد شکل‌دهنده به این مفهوم چندوجهی را مورد کاوشی محتوایی قرار دهد و زمینه شکل‌گیری مفهوم منظر به صورتی که امروز می‌شناسیم را مورد واکاوی قرار دهد و آینده تحول در مفهوم و حوزه نفوذ آن را ترسیم و پیش‌بینی کند. روش تحقیق در این پژوهش به شیوه کیفی و با روش تحلیل مقایسه‌ای، مفهوم منظر از دوره رنسانس تاکنون از میان پژوهش‌های صورت گرفته، نظرات و تعاریف موجود استخراج، طبقه‌بندی و مورد مقایسه قرار می‌گیرد. درنهایت با به شیوه‌ای آینده‌پژوهانه به مفهوم منظر و جایگاه آینده آن در جهان غرب پرداخته می‌شود. نتیجه‌گیری نتایج طبقه‌بندی و سنجش مفهوم متغیر منظر در اروپا از قرن ۱۵ میلادی تاکنون نشان داد که «منظر» اگرچه پا بر شانه‌های دوقطبی عین و ذهن و جدا شدن جهان فیزیک از جهان پدیده به مفهوم نگاه فردگرایانه به طبیعت دارد اما با رد این دوقطبی و پذیرش عدم قطعیت جهان به‌عنوان پدیده‌ای عینی-ذهنی و رابطه‌ای بین سوژه و ابژه تعریف شد. در قرن 21 به‌عنوان حوزه‌ای نو از دانش موردتوجه و تعریف چهارچوب‌های علمی قرارگرفته و به‌عنوان دیسیپلینی رهایی‌بخش در دوره بحران تک بعدنگری در رابطه انسان و محیط موردتوجه است.
    کلید واژگان
    منظر
    رنسانس
    رومانتیسیم
    پوزیتیویسم
    پدیدارشناسی

    شماره نشریه
    57
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
    Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تهران

    شاپا
    1735-9635
    2251-7197
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/bagh.2019.81883.2983
    http://www.bagh-sj.com/article_93634.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97788

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب