تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت افکار عمومی مشتریان بانک ملی ایران
(ندگان)پدیدآور
اکبری وند, نادرملکیان, نازنینسلطا نی فر, محمدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: رقابتیتر شدن فضای کسب و کار، سازمان ها و خصوصاً بانک ها را ملزم به ایجاد و حفظ مزیت رقابتی و رابطه طولانی مدت با مشتری می نماید. این امر مستلزم سرمایه گذاری اثربخش در حوزه وفاداری مشتریان و مدیریت افکار عمومی بهینه در بانکها است.. از اینرو هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت افکار عمومی مشتریان بانک ملی ایران است.روششناسی پژوهش: این تحقیق بر اساس روش آمیخته انجام شد. در فاز کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 13 نفر از خبرگان صنعت بانکداری انجام شد. در فاز کمی از دیدگاه مشتریان بانک ملی استفاده شد. تحلیل داده در سه بخش تحلیل مضمون با کاربرد نرمافزار MaxQDA، مدلسازی ساختاری تفسیری ISM و رویکرد حداقل مربعات جزئی با نرمافزار SmartPLS انجام شد.یافته ها: پس از کدگذاری متون مصاحبهها تعداد 8 مقوله اصلی و 35 مقوله فرعی حاصل گردید. با استفاده از روش ISM متغیرهای وابسته، مستقل و پیوندی مشخص و الگوی پژوهش ارائه شد. روابط میان سازههای اصلی پژوهش در بخش ساختاری با اطمینان 95% مثبت و معنادار بود و برازش مدل مورد تأیید قرار گرفت.بحث و نتیجه گیری: به مدیران بانک ملی ایران پیشنهاد میگردد در راستای تقویت مقولههای اصلی احصاء شده که عبارتند از؛ رهبران فکری، بهکارگیری رسانههای جمعی، توسعه تبلیغات در جهت افزایش امنیتخاطر مشتریان، اطلاع رسانی شفاف و مقابله با شایعات، تقویت مسئولیتپذیری اجتماعی، مدیریت روابط عمومی با مشتریان، مدیریت افکار عمومی مشتریان، سنجش افکار عمومی مشتریان، اقدامات لازم صورت پذیرد.
کلید واژگان
مدیریت افکار عمومیمشتریان
بانک ملی
جامعه شناسی
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2023-05-221402-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات،واحد تهران شرق،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایراناستادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران (نویسنده مسئول) nazanin.malekian@iau.ac.ir
دانشیار،علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
شاپا
2322-56612476-7034




