معماری و موسیقی تعلیمی در زورخانه
(ندگان)پدیدآور
افسریان, سیدسبحاننوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زورخانه به عنوان پدیدهای استوار، از فرهنگ ایرانی-اسلامی است که واجد ویژگیهایی تعلیمی سنّتهای پیشینیان ماست. ویژگیهایی که اندیشه کلنگر پیشینیان بدان شکل داده و تحت عنوان یک کل واحد به اجزای آن وحدت بخشیده است. در بستر ذهن کلنگر مردمان ایرانزمین، تمام عناصر سازنده در یک پدیده به دنبال تحقق هدفی بوده است. معماری و موسیقی به عنوان دو عنصر عینی و ذهنی که در دو سر طیف پدیده زورخانه قرار میگیرند، گواهی بر این مدعاست که زورخانه برای تعلیم و آموزش خوی پهلوانی و منش انسانی شکل گرفته است. مسئلة این تحقیق، یافتن آن نگاه آموزشی مشترک در دو عنصر عینی (معماری) و ذهنی (موسیقی) زورخانه است. براساس یافتههای این تحقیق : معماری و موسیقی زورخانه با هرچه سادهتر شدن و نزدیکشدن به زندگی مردم، دوری از تفنّن و پیچیدگیهای تخصصی و تمسّک به اصولی ساده و سهلالوصول نخست به دنبال نشاندن مردم پای سخن خود و دوم نشاندن سخن خود در ذهن آنهاست. اجزاء معمارانه و موسیقایی در این فضا به گونهای انتخاب شدهاند که فرد به راحتی میتواند آن را بسازد یا در ذهن بسپارد. نفوذپذیری، سادگی و مردمواری از ویژگیهایی است که هدف سازندگان و پدیدآورندگان پدیدهای با نام زورخانه را محقق میساخته است و همگی در معماری و موسیقی زورخانه متجلّی است. روش تحقیق پیش رو کیفی و با جمعآوری اطلاعات به شیوههای میدانی و کتابخانهای در جستجوی مصادیقی از دو عنصر معماری و موسیقی انجام شده است. در پایان با روش تحلیل محتوا و مقایسه محتوایی دادههای حاصل از تحلیل اطلاعات به دست آمده، به تناظر بین این دو عنصر پرداخته شده است.
کلید واژگان
زورخانهمعماری
موسیقی
رویکرد کلنگر
تعلیمی
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد موسیقی.شاپا
1735-96352251-7197




