فرنگیسازی در نگارگری مکتب اصفهان : رویکردی فرهنگی
(ندگان)پدیدآور
مسعودی امین, زهرانوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله با هدف شناخت تأثیر ارتباطات بین فرهنگی در شکلگیری و تکوین نگارگری مکتب اصفهان نوشته شده است. یافتههای اصلی این مقاله به تشریح و توضیح شیوة فرنگیسازی و تأثیر تحولات فرهنگی در پیدایش این شیوه اشاره داشته است. به عبارتی در فرایند گسترش تعاملات خارجی دوران حکومت صفویان و با ورود نقاشان اروپایی به ایران و آشنایی هنرمندان ایرانی با شیوههای نقاشی غرب، جریان تازهای در نگارگری ایرانی رقم میخورد که تحت عنوان فرنگیسازی متأثر از روشها و تکنیکهای زیباییشناختی نقاشی غیر ایرانی است. نتایج این مقاله نشان داده که ارتباطات بین فرهنگی توسط مجاری مختلف اعم از روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در پیدایی شیوههای جدید هنری و غیر ایرانی تأثیر عمیقی داشته است. لذا فرنگیسازی برای ما نوعی نظام پویای زیباییشناختی است. به همین دلیل با بهرهگیری از روش تحقیق کاربردی با توصیف و تحلیل به تبیین و تشریح جریان فرنگیسازی و تحلیل نمونههایی از آثار این دوره پرداخته شده است.
کلید واژگان
فرنگیسازینگارگری
فرهنگ
ارتباط خارجی
زیباییشناسی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه الزهراشاپا
1735-96352251-7197




