نقاشی زمینیِ هندوی کولم بهمثابه لندآرت در هنر جدید
(ندگان)پدیدآور
رهبرنیا, زهراچادها, پینکینوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده «لندآرت» از حدود دهه 60 میلادی با رویکرد مدرن و پس از آن، پستمدرن بهمرور با کمک گرفتن از شگردهای هنرهای محیطی4 و فلسفه پستمدرن، توانست از محلهای دورافتادهای که در گذشته متولد میشد، به جاهایی منتقل شود که موردتوجه مخاطبان عام و گسترده قرار گیرد و با آنها ارتباط برقرار کند. بدینترتیب دامنه لندآرت گسترده شد و امروزه هنرهای زمینی بسیاری را میتوان در این حوزه جای داد. نقاشی زمینی نیز گرچه در دوران معاصر موردتوجه قرار گرفته، اما هنری است که از دیرباز در میان بسیاری از اقوام و ملل، ازجمله هندیها و آیین هندوئیسم5 رواج داشته است. ازجمله «کولم» که نوعی نقاشی با پودرهای رنگی بر روی زمینِ جلو درب خانههای هندویی است. مسئله پژوهش این است که، آیا میتوان نقاشی کولم را با هنر جدید مقایسه کرد و شباهتهایی ورای شکل ظاهری یافت؟ بنا بر فرضیه مقاله، بهنظر میرسد نقاشی کولم با لند آرت و تعریف آن در هنر جدید مرتبط باشد. هدف از این پژوهش بنیادی، ایجاد نگرشی جدید به هنرهای سنتی (هدف کلی) و کولمِ سنتی بهمثابه یک هنر جدید زمینی (هدف جزئی) است؛ نگرشی که اگرچه پیروانِ بهروزِ کمتری در کشورمان دارد، اما دارای سابقهای بهاندازه فلسفه هنر پستمدرن است. این پژوهش بر وسعت نگاه هنرمندان در باب هنرهای جدید و فلسفه پستمدرنیسم مؤثر خواهد بود. بدینترتیب برای رسیدن به این هدف، با رویکرد توصیفیـتحلیلی، به گردآوری اسناد به روش کتابخانهای پرداخته شده است. با تحلیل بارزترین، عامترین و جدیدترین (با توجه به پیشرفت و اختراع و ابداع روزانه رسانهها6) ویژگیهای هنرهای جدید و تطبیق آن با ویژگیهای کولم میتوان به این نتیجه اذعان داشت که، نقاشی کولم میتواند بهمثابه لندآرت باشد، و به نظر میرسد میتوان گاه برخی از هنرهای سنتی را همراستا با هنرهای جدید قرار داد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی هنر جدیدلندآرت
کولم
پستمدرنیسم
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
شاپا
1735-96352251-7197




