نمایش خیابانی و نسبت آن با فضاهای شهری
(ندگان)پدیدآور
سرسنگی, مجیدنوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از گونههای نمایش، از ابتدای آغاز این هنر، اجرا در «فضاهای بیرونی»، اعم از میادین، راههای عبور و مرور، مراکز تجمع مردم (نظیر بازارها، کشتزارها، مقابل معابد) و سایر فضاها از این دست بوده است. در روزگار معاصر نیز ما شاهد اجرای نمایشهایی هستیم که به جای استفاده از فضاهای «داخلی» و «رسمی»، محیط بیرونی، خیابانها، کافهها و دیگر مکانهای نمایش «غیررسمی» را برای خود برمیگزینند. هرچند مشابهاتی بین اجراهای دستة اخیر با اجراهای عهد باستان قابل مشاهده است، اما در واقع نمایشهای اجرا شده در فضای بیرونی یا مکانهای نمایشی غیررسمی – که عمدتاً به نام «نمایشهای خیابانی» نامیده میشوند – از فضای آیینی فاصله گرفته و تمرکز خود را بر مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی نظامی معطوف کردهاند؛ مسایلی که بیشتر در قالب اعتراض به شرایط موجود مطرح میشوند. یکی از نقاط مشترک این اجراها در دوران کهن و روزگار معاصر، استفاده از «فضای شهری» (در مورد عهد کهن شاید فضاهای روستایی) به عنوان صحنة نمایش است. در واقع این نمایشها با استفاده از فضاهای شهری نوعی هویت جدید را به شهر منتقل کرده و هم بر فضاهای شهری تأثیر میگذارند و هم از آن تأثیر میپذیرند. امروزه فضای شهری تنها به عنوان فضایی برای داد و ستد، ارتباط یا گذران زندگی فیزیکی و مادی تلقی نمیشود، بلکه به استناد هنرهایی که فضای شهر را درنوردیده و اتمسفری معنوی (منتج از هنر) پدید میآورند، میتواند نقش بیشتر و والاتری در زندگی بشر ایفا کند. تا کنون پژوهشگران مختلفی چه در داخل، چه در خارج از کشور به موضوع «نمایش خیابانی» یا «تئاتر خیابانی» پرداختهاند. وجه مشترک همة این پژوهشها، تأکید بر اصول اجرایی این گونة نمایشی بوده است و کمتر کسی به این موضوع از منظر اهمیت فضای شهری یا «شهر به مثابة صحنة نمایش» نگاه کردهاند. ویژگی این مقاله در قیاس با پژوهشهای پیشین در ورود به موضوع از منظر «شهری» است. علاوه بر آن متاسفانه اغلب کتابهایی که در این زمینه در کشور تألیف شدهاند، تکرار یافتههای محققین غربی بوده و کمتر نشانهای از ابداع و هویت بومی «نمایش خیابانی و شهر» ایران در آنها مشاهده میشود. نگاه دوباره به «نمایش خیابانی» از منظر اهمیت فضای شهری و تأکید بر استفاده از فضاهای شهری به عنوان جایگاه اجرای نمایش، به دلیل رابطة نزدیک با مخاطب، وجود تماشاگران بالقوه و همچنین مضامینی که نسبت نزدیکی با زندگی اجتماعی مردم دارد، میتواند راهکارهای جدیدی را پیش روی هنر نمایش کشور نهاده و آن را به هنری جدی در زندگی روزمرة مردم تبدیل کند. نکتهای که در ایران قدیم به شدت مورد توجه هنرمندان و مردم بوده و در حقیقت این نوع نمایش را به جزیی از زندگی ایرانیان بدل کرده است.
کلید واژگان
نمایش خیابانیتئاتر خیابانی
اجرا
فضای شهری
نمایش آیینی
نمایش اعتراضی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
سازمان پدید آورنده
دکتری ادبیات نمایشی. دانشیار گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.شاپا
1735-96352251-7197




