• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 12, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 12, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارجاع به زمان ازدست‌رفته، به مثابه امر حاضر در عکس‌های خصوصی

    (ندگان)پدیدآور
    حسن پور, محمدنوروزی طلب, علیرضاسیفی, غزاله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    382.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقالۀ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    عکس همواره چیزی را از گذشته، ردّ و جعل می‌کند. تأکید حضور-آن-جای مصداق در عکس بی‌گمان نشأت از فهمی در برابرِ آن دارد که فحوای چنین ردّی را بر تنِ عکس مورد پرسش قرار می‌دهد. ارتباطِ با گذشته‌ای که عکس به ‌مثابهِ هستی‌درذاتِ خود سودای آشکارگی‌اش را دارد، در زمانِ حال که رؤیتِ آن‌ را مهیا می‌سازد، به‌سانِ کنشی است متأخر که از جانبِ مخاطبِ خاصِ عکس، ادراک می‌شود. چه که او همزمان با رؤیت، به خوانش گذشته‌ای مشغول است که به‌جز در عکس، «حضور»ش را چنین مستند نمی‌توان مطالعه کرد. وجودِ زمانِ گذشته در بطنِ عکس با عناصری گره‌ می‌خورد که برای مخاطب خود حاملِ فهمِ پیشینی هستند از هر آنچه در زندگیِ ازدست‌رفتة او تداعی‌گر معنا بوده، و توأمان اصرار می‌ورزند بر موقتی‌بودنِ تمامی انگاره‌های ذهنی و عینی که میانِ وی و سطحِ عکس در جریان است. بنابراین، چگونه است که آن-جا-بودگیِ همارة مصداق و پیوندِ همیشگیِ «واقعیت و گذشته» که «ارجاعِ» عکس از بطن آن برمی‌خیزد، یکی‌شدن حقیقتِ عکس را (مصداقی که حضورش دیگر تنها منوط به قاب عکسی است که در برابرِ دیدگان است)، با واقعیتِ آن («آنچه بوده» از مصداقی که در برابرِ دوربینِ عکاسی، حضوری واقعی و آنی، داشته است) پایه‌گذاری می‌کند؟ رولان بارت1، در آخرین کتاب خود، اتاق روشن2، «ارجاع» را گوهر عکس می‌نامد؛ ارجاع به «آنچه بوده»، که اکنون به‌سان امری حاضر و کنش‌گر در عکس حضور دارد. در مقالة حاضر به بررسی چگونگیِ هستومندیِ زمانِ گذشته در بستر عکس، و تبیینِ ویژگی‌های متمایز «ارجاع به گذشته» در عکس‌های خصوصی پرداخته و تأثیراتی را که چنین «ارجاعاتی» به مثابه هستیِ عکس در خوانش و تأویلِ اثر بر مخاطبِ خود خواهند داشت، مورد تحلیل قرار خواهیم داد.
    کلید واژگان
    عکس‌های خصوصی
    آنجا بودگیِ مصداق
    رولان بارت
    زمانِ گذشته
    ارجاع

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2015-06-22
    1394-04-01
    ناشر
    پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
    Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)

    شاپا
    1735-9635
    2251-7197
    URI
    http://www.bagh-sj.com/article_9980.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97580

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب