نگاهی متفاوت به آموزش قرآن؛ بهرهگیری از رویکرد ارتباطی در آموزش زبان دوم
(ندگان)پدیدآور
زرنوشه فراهانی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش زبان دوم تابع الگوهای مختلفی است که با انتخاب هرکدام، سبک و اسلوب آموزشی نیز تا حد زیادی تغییر میکند. حال اگر این زبان دوم، زبان قرآن باشد، انتخاب الگوی مناسب برای آموزش آن، بسیار ضروری مینماید. شیوههای کنونی آموزش قرآن مبتنی بر آموزش مهارتهای نوشتاری (روخوانی) است که شبیه روش «دستور زبان و ترجمه» در آموزش زبان دوم است. با توجه به منسوخشدن روش «دستور زبان و ترجمه» و جایگزینشدن روش «ارتباطی»، این مقاله ضمن معرفی اصول روش «ارتباطی»، با توجه به شباهتهایی که این روش با سیره تعلیمی پیامبر و امامان(علیهم السلام) دارد، کاربست آن را در آموزش قرآن پیشنهاد میکند. مهمترین مؤلفههای روش «ارتباطی» عبارتاند از: «تأکید بر مهارت شنیداری» و «تأکید بر معنامحوری و کاربست آموختهها در زندگی» که شباهتی تام با مؤلفههای اصلی آموزش قرآن در سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی «آموزش قرآن به روش شنیداری-گفتاری» و «معنامحوری و عمل به مفاهیم آیات در زندگی» دارد.
کلید واژگان
آموزش قرآنرویکرد ارتباطی
مهارت شنیداری
معنامحوری
عمل به مفاهیم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2022-03-211401-01-01
ناشر
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)سازمان پدید آورنده
استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران. ایران.شاپا
2716-99362716 -9944




