چالشها و ملزومات آموزش سلامت معنوی به دانشجویان علوم پزشکی: مطالعه کیفی
(ندگان)پدیدآور
توکل, مجیدتوکل, ناهیدشاکری, علی اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف:در سالهای اخیر، مفهوم سلامت معنوی در آموزش علوم پزشکی در جهان مورد توجه قرار گرفته در حالی که این موضوع در ایران آن چنان که باید، مورد توجه قرار نگرفته است. لذا ضرورت ادغام رویکرد سلامت معنوی در نظام آموزش علوم پزشکی به عنوان یک اولویت احساس میگردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی و تبیین دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی جهرم در مورد چالشها و ملزومات سلامت معنوی در آموزش دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفته است.روش کار:در این مطالعه از روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبههای نیمه ساختار یافته با شش نفر از اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استفاده گردید. مصاحبهها با روش گرانهایم و لاند من مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها:در تجزیه و تحلیل دادهها، 3 طبقه و14زیر طبقه استخراج گردید. طبقه ضرورتهای آموزش سلامت معنوی شامل نیاز بیماران به سلامت معنوی، تاثیر معنویت بر آرامش و سلامت روان، جهانیبودن مراقبت معنوی، عبادت بودن درمان بیمار از منظر اسلام میباشد. طبقه چالشهای آموزش سلامت معنوی شامل چالشهای فرهنگی، بیماران، آموزشی، عملکردی(وظیفهای)، دانشجویان، اساتید و سیاستگذاری است. طبقه ملزومات آموزش سلامت معنوی نیز شامل طراحی راهنمای عملی، طراحی کوریکولوم و بسترسازی جهت اجرای سلامت معنوی میباشد.نتیجه گیری:بر اساس این بررسی به نظر میرسد آموزش سلامت معنوی به دانشجویان علوم پزشکی ضروری است. چالشهای متعددی در سطوح مختلف آموزش سلامت معنوی به این دانشجویان وجود دارد. دراین راستا احتمالا طراحی راهنمای عملی، طراحی کوریکولوم و بسترسازی جهت اجرای سلامت معنوی به پیاده سازی این موضوع کمک میکند.
کلید واژگان
«سلامت معنوی»«آموزش»
«هیات علمی»
«چالش»
«ضرورت»
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-02-201401-12-01
ناشر
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایرانکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
استاد یار اخلاق پزشکی، مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران




