چارچوب ارزیابی فناوری بازی های موبایل مبتنی بر شبکه های اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
نقی زاده, محمدالیاسی, مهدیحکیمی, پژماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
صنعت بازیهای رایانهای بهویژه بازیهای شبکه اجتماعی به یکی از بزرگترین بخشهای صنایع خلاق تبدیل شدهاند. توسعه کسبوکارها و شرکتهای دانشبنیان در این حوزه، وجود پلتفرمهای متنوع فناوری، رشد سریع فناوری و آثار اجتماعی و فرهنگی بازیهای شبکههای اجتماعی لزوم ارزیابی فناوریهای این بازیها را ضروری میکند. این مقاله تلاش دارد تا با نگاهی جامع به این سؤال کلیدی پاسخ دهد که چه مجموعه عواملی را بایستی در ارزیابی پلتفرمهای فناوری بازیهای شبکه اجتماعی موردتوجه قرار داد و اهمیت هر یک از این عوامل به چه صورت است. با بررسی پیشینه موضوع و مصاحبههای اکتشافی، تعداد 23 شاخص شناسایی و در قالب پنج بعد اصلی طبقهبندی شد. پس از استخراج این شاخصها، پرسشنامهای با استفاده از مقایسات زوجی در یک طیف نُهتایی توسعه داده شد. سپس این پرسشنامه در اختیار 33 تن از خبرگان و کارشناسان مربوطه قرار گرفت و بدین ترتیب دادههای پژوهش جمعآوری شد. بر همین اساس و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی، اولویت هریک از عوامل استخراج شد. یافتههای تحقیق نشاندهنده این مهم است که به ترتیب، بعد اقتصادی و توسعه کسبوکار، بعد کاربران و تعاملات اجتماعی و بعد ویژگیهای زیرساختی بازی از اهمیت بیشتری برخوردارند.
کلید واژگان
ارزیابی فناوریبازیهای شبکه اجتماعی
پلتفرم فناوری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیسازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطبائیعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی




