نقش و جایگاه تربیت عقلانی در فرایند پیشگیری از وقوع جرم
(ندگان)پدیدآور
جعفریان, هادیمجتهدی, هاشمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از چالشهای نظامهای حقوقی در مقوله پیشگیری از وقوع جرم، کمتوجهی به پرورش تفکر در افراد بزهکار است؛ که با بهرهگیری از تدابیر تربیتی موجود در منظومه فکری اسلام میتوان در مواجهه با این چالش، گامهای مؤثری برداشت. هدف از نگارش این مقاله، بررسی نقش تربیت عقلانی در فرایند پیشگیری از وقوع جرم است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی از طریق پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی آن از سوی خبرگان و با در نظر گرفتن بار عاملی سؤالات و پایایی آن از طریق آزمون آلفا کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه افرادی (316 نفر) است که در بازه زمانی سه ماه چهارم 1397، از طریق مراجع کیفری در شهرستان شهرکرد مجرم شناخته شده که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون گام به گام، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن استفاده شد که به این منظور نرمافزار spss بهکارگیری شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تربیت عقلانی به ترتیب اهمیت، از طریق مؤلفههای تفکر نسبت به عمل مجرمانه، تدبر و عاقبت اندیشی، مشورت و بهرهگیری از تجربیات دیگران و معاشرت و تعلم از محظر عقلا بر فرایند پیشگیری از وقوع تأثیر داشته است.
کلید واژگان
تربیت عقلانیپیشگیری
جرم
تفکر
تدبر
تعلم
تجربه
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاریسازمان پدید آورنده
--




