• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات داستانی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات داستانی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی استانداردهای ویژۀ ادبیات کودک و نوجوان در داستان‌های دفاع مقدس (با تکیه بر آثار محمدرضا بایرامی)

    (ندگان)پدیدآور
    مرتضوی یوسف آیادی, طیبهمحرمی, رامین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    322.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به بررسی شاخص‌ها و استانداردهای نشرکتاب‌کودک و نوجوان در داستان‌های محمدرضا بایرامی پرداخته است. نخست استانداردهای مورد نیاز در سطوح محتوا، طرح داستان، شخصیت‌پردازی، گفت‌وگو، زاویۀ دید و زبان بر اساس جنبه‌های ادراکی و روان‌شناختی کودکان و نوجوانان از کتاب‌های نظری که برای داستان کودک و نوجوان تدوین شده است تشریح گردیده، سپس در داستان‌های منتخب این نویسنده بررسی شده‌اند. در ادامه به آسیب‌شناسی (مانند عدم هماهنگی میان زبان نوشته‌ها و ذهن مخاطبان، روایت دانای کل نامحدود و ضدنمایشی و ...) اشاره شده و راهکارهایی برای برون‌رفت از آسیب‌ها ارائه شده است. نتایج این پژوهش نشان داد در داستان‌ها، عدم طرح حوادث بنیادین، حس‌برانگیز و پرجاذبه سبب شده تا خوانندگان نتوانند رابطه حسی مناسبی با این گونه آثار پیدا کنندو لاجرم درصد خوانندگان اثر داستانی دفاع مقدس کم شده است. بایرامی در توصیف صحنه‌های نبرد که می‌تواند پرکشش باشد موفق بوده است. استفاده درست از عنصر تعلیق و زاویۀ دید نقطۀ مثبت و کم‌توجهی به شخصیت اصلی کودک مهم‌ترین ضعف بایرامی در پردازش داستان است.
    کلید واژگان
    ادبیات کودک
    استانداردها
    محمدرضا بایرامی
    شخصیت
    دفاع مقدس

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-02-20
    1400-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اردبیل، اردبیل، ایران.
    گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اردبیل، اردبیل، ایران.

    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/pl.2022.63589.1606
    https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_8834.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/964665

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب