ویژگیهای روانسنجی ابزار والدگری هلیکوپتری فرم کوتاه در نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
فولادی, فاطمهپورشهریار, حسینابراهیمی, سارانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی ابزار والدگری هلیکوپتری انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمامی نوجوانان دختر شهر کرمان بود. به منظور جمعآوری افراد نمونه، تعداد 422 نفر از آنها در سنین 15-18ساله با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در مطالعه حاضر، نوجوانان به ابزار والدگری هلیکوپتری پیستلا و همکاران (2020) و مقیاس فراوالدگری لئونگ و شک (2018) پاسخ دادند. بهمنظور تعیین روایی عاملی ابزار والدگری هلیکوپتری از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازه ابزار والدگری هلیکوپتری، ضریب همبستگی آن با مقیاس فراوالدگری گزارش شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد ابزار والدگری هلیکوپتری از دو عامل درگیری ذهنی و درگیری عملی تشکیل شده است. شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی نیز بیانگر آن بود که ساختار دو عاملی ابزار برازش قابل قبولی با دادهها دارد و مدل مورد تأیید است. نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد والدگری هلیکوپتری با فراوالدگری بهطور تجربی از روایی سازه والدگری هلیکوپتری حمایت کرد. همچنین، ضریب همسانی درونی ابزار والدگری هلیکوپتری (85/0=a) مطلوب گزارش شد. در مجموع، یافتههای پژوهش نشان داد که ابزار حاضر برای سنجش سبک والدگری هلیکوپتری در نوجوانان دختر ابزاری روا و معتبر است.
کلید واژگان
ادراککفایت روانسنجی
نواجوانان دختر
والدگری هلیکوپتری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-01-211401-11-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران . ایراناستادیار روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی بالینی و مشاوره ،دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
شاپا
2228-61442588-6649




