تاثیر آموزش گروهی تحلیل تبادلی بر آمادگی به اعتیاد دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
رحیمی رضایی, علی اصغررضایی, محبوبه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی آموزش گروهی تحلیل تبادلی بر آمادگی به اعتیاد دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر اصفهان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه ی شهر اصفهان بودند.
در ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای یک دبیرستان در شهر اصفهان انتخاب شد. سپس تعداد 30 نفر از دانش آموزان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مقیاس سنچش در این پژوهش پرسشنامه آمادگی به اعتیاد وید وبوچر(1992) بود. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش تحلیل تبادلی گروهی شرکت کردند.
 و در نهایت پس آزمون گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. به منظور بررسی داده ها و تجزیه تحلیل نتایج این پژوهش از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که فرایند جلسات تحلیل تبادلی در کاهش آمادگی به اعتیاد دانش آموزان تاثیر معناداری داشته است (p=0/001). نتایج این پژوهش می تواند برای نوجوانان و سایر گروه های ساس جامعه به منظور پیشگیری از اعتیاد به کار گرفته شود.
کلید واژگان
آموزش گروهی تحلیل تبادلیآمادگی به اعتیاد
دانش آموزان پسر
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان اصفهان - دفتر تحقیقات کاربردیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علوم و تحقیقات تهرانکارشناس ارشد روانشناسی بالینی



