بررسی تأثیر سواد رسانهای بر آسیبهای سازگاری، روانی و اعتقادی شبکههای اجتماعی موبایلی در نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
ملکی, فرحناز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش بر مبنای اهمیت بررسی آسیب سازگاری، روانی و اعتقادی شبکههای اجتماعی موبایلی در دوره نوجوانی و با توجه به اهمیت سواد رسانهای بهعنوان مفهوم مهمی در پیشگیری از این آسیبها طراحی گردید. هدف این پژوهش بررسی تأثیر سواد رسانهای بر آسیب سازگاری، روانی و اعتقادی شبکههای اجتماعی موبایلی در نوجوانان بود. در این پژوهش از نظریههای ارتباطات که در تعامل باسواد رسانهای هستند مانند نظریه استفاده و خشنودی و مدلهای سواد رسانهای الیزابت تومن و جیمز پاتر و همچنین از نظریههای مرتبط با فضای مجازی مانند نظریه وابستگی، نظریه امپریالیسم فرهنگی، نظریه یادگیری اجتماعی و. استفاده شد. روش پژوهش پیمایشی، جامعه آماری کلیه نوجوانان دانشآموز 18-16 ساله شهر اصفهان در سال 1394 است. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران برابر با 470 نفر تعیین گردید. نمونهگیری سهمیهای بر اساس سن و جنس و در هر زیرگروه نمونهگیری به شیوه در دسترس انجام گردید. دادهها در نرمافزار spss 23 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
بررسی آزمون فرضیهها نشان میدهد بین سواد رسانهای و آسیب سازگاری، روانی و اعتقادی شبکههای اجتماعی موبایلی در نوجوانان دانشآموز همبستگی معناداری وجود دارد (01/0P≤) و با توجه به منفی بودن ضرایب همبستگی نشان میدهد که بین سواد رسانهای و آسیب سازگاری، روانی و اعتقادی شبکههای اجتماعی موبایلی در نوجوانان دانشآموز رابطه منفی وجود دارد.
بر اساس نتایج پژوهش بومی شدن مفهوم سواد رسانهای، تولید محتوای مناسب در حیطه فضای مجازی، گسترش آموزش در بستر محتوای آنلاین و آموزش مهارت تفکر انتقادی پیشنهاد میگردد.
کلید واژگان
سواد رسانهایشبکههای اجتماعی موبایلی
آسیب سازگاری
روانی و اعتقادی شبکههای اجتماعی موبایلی
تفکر انتقادی
نوجوانان
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01



