ارزیابی میزان عملکرد رسانههای جمعی بر فرهنگسازی ارزشهای زیستمحیطی از دیدگاه فرهنگیان منطقۀ دهلران
(ندگان)پدیدآور
ملکی پور, احمدملکی پور, موسیمعمر حور, جمالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: امروزه رسانههای جمعی به عنوان مهمترین رکن ارتقای دانش جامعه، نقش بیبدیلی در جلب توجه افکار عمومی در جهت بسط و فرهنگسازی ارزشهای زیستمحیطی دارند. هدف این پژوهش ارزیابی میزان عملکرد رسانههای جمعی بر فرهنگسازی در مورد ارزشهای زیستمحیطی از دیدگاه فرهنگیان منطقۀ دهلران است.
روش بررسی: این تحقیق با استفاده از روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است که جامعۀ آماری آن شامل 881 نفر از فرهنگیان منطقۀ دهلران در سال 94-1393 میباشد. حجم نمونه نیز با استفاده از جدول مورگان و کرجسی، 267 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 134 مرد و 133 زن انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز با استفاده از نظر جمعی از کارشناسان عضو انجمن محیط زیست و متخصصان مباحث زیستمحیطی در مدارس به دست آمد و پایایی آن، توسط یک نمونۀ تصادفی 30 نفره با روش آلفای کرونباخ، 84/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل در بخش آمار استنباطی از آزمون آزمون کولموگروف اسمیرنف و آزمون دو جملهای (نسبتها) استفاده شده است.
یافتهها: نتایج به دست آمده نشان میدهد که به طور کلی، از دیدگاه فرهنگیان منطقۀ دهلران، میزان عملکرد رسانههای جمعی بر نهادینه کردن ارزشهای زیستمحیطی در سطح پایینی قرار دارد.
نتیجهگیری: رسانههای جمعی باعث فرهنگسازی در مورد ارزشهای زیستمحیطی در بین فرهنگیان منطقۀ دهلران نمیشوند؛ بنابراین لازم است که مسئولان و دستاندرکاران با بهرهگیری از ظرفیت همۀ رسانههای جمعی، اقدامات لازم را برای بهبود عملکرد خود در راستای فرهنگسازی ارزشهای زیستمحیطی در بین فرهنگیان منطقۀ دهلران به عمل آورند.
کلید واژگان
رسانههای جمعیارزشهای زیستمحیطی
فرهنگیان
دهلران
شماره نشریه
5253تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01




