رابطه سرمایه اجتماعی، فرهنگی و رسانه ها با میزان گرایش مردم به مصرف مواد غذایی محلی
(ندگان)پدیدآور
زیدی, مهردادقدرتی, حسینقدرتی, شفیعهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مصرف محلی یا گرایش به مصرف محصولات تولیدی خارج از روال متعارف تولید انبوه، باوجود وفوری و دسترسی راحت به کالاهای صنعتی، یک پدیده جدید درحوزه ی مطالعات مصرف می باشد. این پدیده می تواند دلایل متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی، مدیریتی و غیره داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی این پدیده با سرمایه های اجتماعی و فرهنگی است. این پژوهش از نوع کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات به صورت پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ای است. جامعه ی آماری این تحقیق خانواده های شهر سبزوار در سال 1397 و نمونه ی آماری از طریق فرمول کوکران، 383 نفر برآورد گردید. شیوه ی نمونه گیری به صورت خوشه ای چندمرحله ای بوده است. یافته ها نشان داد که بین متغیر رسانه های گروهی و متغیر وابسته پژوهش، رابطه معنی داری وجود ندارد، اما بین متغیرهای سرمایه فرهنگی و سطح سواد با گرایش مردم به مصرف مواد غذایی محلی، رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. سرمایه ی اجتماعی نیز رابطه ی معکوس و معنی داری با گرایش مردم به مصرف مواد غذایی محلی دارد. آزمون های چند متغیره نشان داد که با کنترل و حضور تمام متغیرهای تبیین کننده، اعتماد شخصی، تعمیم یافته و اعتماد سازمانی، بیشترین رابطه را با متغیر وابسته دارند. در میان این سه بُعد نیز به ترتیب اعتماد تعمیم یافته و اعتماد سازمانی به صورت معکوس، بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته داشته اند.
کلید واژگان
گرایش به مصرفمحصولات محلی
سرمایه اجتماعی
سرمایه فرهنگی
مصرف رسانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواریگروه مطالعات اجتماعی- مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی و اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری
استادیار جمعیت شناسی دانشگاه حکیم سبزواری
شاپا
2676-61162676-6124




