سیرۀ تعلیمی ـ تربیتی امام رضا (علیه السلام) در مناظره با اصحاب ادیان ومذاهب
(ندگان)پدیدآور
نقی پورفر, ولی اللهزاهدی, عبد الرضافتحی, یعقوبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از شیوههای تبیین معارف دینی در مکتب اهل بیت (علیهمالسلام) در مواجهه با مخالفان، مناظرهها و احتجاجهایی بوده که از سوی آنان در طول تاریخ مدیریت شده است. در این بین، بررسی سیرۀ تعلیمی ـ تربیتیامامرضا (علیهالسلام) در  مناظرهبااصحابادیانومذاهب مختلف، علاوهبرنشاندادنجایگاه علمیامام (علیهالسلام) وشناساندنایشانبه عنوان یک شخصیت کامل انسانی، میتواند الگویی برای تدوین سند چگونگی یک مناظرۀ صحیح و اخلاقمحور و گامی در راستای تعلیموتربیت انسانها در طول تاریخ باشد. پژوهشحاضربهروشتوصیفی ـتحلیلی، بهدنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که محورهای مهمّ سیرۀ تعلیمی ـ تربیتی امام رضا (علیهالسلام) در مناظره با اصحاب ادیان و مذاهب کدام موارد است؟ بر اساس یافتههای پژوهش، هدف آموزشی، تأکید بر مبانی اساسی اسلام، استناد به متون مقدس و تسلط به زبانها و لهجههای مختلف، جدال احسن، حفظ کرامت انسان، انصاف و عدالت در بحث و... از محورهای مهمّ سیرۀ تعلیمی ـ تربیتی امام (علیهالسلام) در مناظرات با اصحاب ادیان و مذاهب مختلف است.
کلید واژگان
امام رضا (علیهالسلام)مناظره
اصحاب ادیان
مذاهب
سیره تعلیمی ـ تربیتی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)سازمان پدید آورنده
استادیارگروه معارف دانشگاه قماستاد یارگروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی
دانشجوی دکترای علوم قرآن وحدیث دانشکده اصول الدین قم




