به کارگیری شیوههای تسامح و تساهل در سیره تربیتی امام رضا(ع)
(ندگان)پدیدآور
دلبری, شهربانوزحمتکش, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سیره عملی هر یک از ائمه شیعه در جایگاه خود مملو از درسهای پربار است. در بررسی حوادث وقایع زندگی پربار امامرضا(ع)نکات پندآموز بسیاری وجود دارد که میتوان درسهای فراوانی آموخت. یکی از اصول به کار رفته در سیره رضوی تسامح و تساهل است. امام رضا(ع) با گروههای فکری و اعتقادی بسیاری به بحث و تبادل نظر میپرداختند و از راهکارهای بسیاری در این جلسات سود میجستند؛ یکی از این راهکارها استفاده از اصل تسامح و تساهل بود. این مقاله میکوشد به شیوۀ توصیفی تحلیلی به این سؤال پاسخ دهد که امام رضا(ع) در برخورد با پیروان ادیان مختلف از کدام شیوهای تسامح وتساهل بهره میبردند؟ التزام به اخلاق انسانی و احترام و مهرورزی نسبت به غیر مسلمانان، مخاطبشناسی و آشنایی با زبان و متون مقدس ادیان، آزادی فکر و بیان و به رسمیت شناختن حق سؤال برای پیروان ادیان، مدارا و تسامح دینی و همزیستی مسالمتآمیز با آنها از مهمترین ویژگیها و شاخصهای الگوی رفتاری امام رضا(ع) با پیروان دیگر ادیان بوده است.
کلید واژگان
امام رضا(ع)تساهل و تسامح
سیرۀ رضوی
غیرمسلمانان
تعلیم و تربیت
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدکارشناس امور پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مدرسه عالی خواهران




