عوامل رفتاری برقراری ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار امام رضا(ع)
(ندگان)پدیدآور
خیاط, علیجانفزا, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
معصومان(ع) بهعنوان تبیینکنندگان کلام وحی، در گفتار و رفتار خود با مخاطبان، به شیوهای اثربخش ارتباط برقرار میکردند. با بررسی احادیث ایشان، این شیوهها را در شرایط گوناگون انتقال پیام میتوان استخراج و دستهبندی کرد. هدف از تدوین این نوشتار استخراج و دستهبندی بعضی از عوامل رفتاری ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار امام رضا(ع) است. این عوامل در بابهای مختلف حدیثی امام(ع) و نه صرفاً بابهای تربیتی وجود دارد. این نکته مورد تأکید است که دوران امامت آن حضرت بهخصوص تنوع سه دورة مختلف و بهتبع آن مخاطبان مختلف این دوران میتواند الگویی برای شیوة رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد. در این مقاله که به شیوة کتابخانهای نگاشته شده، در چند عنوان به عواملی چون بهرهگیری از نشانههای غیرکلامی، انتقال غیرمستقیم پیام، ادب و احترام متقابل، همگامی، هماهنگی قول و عمل، موقعیتشناسی در سخن گفتن و سکوت و ارتباط نزدیک اشاره شده است.
معاشرت، زمینهسازی برای پیام اصلی، اولویتشناسی و موقعیتشناسی و بالاخره سطحبندی ارتباط از دیگر عوامل رفتاری دارای شاهد مثال در احادیث رضوی است.
کلید واژگان
ارتباط مؤثرعوامل رفتاری
امام رضا(ع)
مخاطب
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)سازمان پدید آورنده
استادیار علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوماسلامی رضویکارشناسارشد علوم حدیث ـ تفسیر اثری




