تبیین رابطه بین ویژگیهای شغل و انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس
(ندگان)پدیدآور
پیش یار, فرزادقایمی, فرشتهکیخا, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین ویژگیهای شغل با انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس در سال 1397-98 صورت پذیرفته است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان مرد و زنی می باشد که در سال 1397-98 در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به کار بودند. تعداد کل جامعه آماری 133 نفر است که 59 نفر از آنان مرد و 74 نفر زن میباشند که برای انتخاب تعداد نمونه آماری به دلیل حجم کم جامعه از روش تمام شماری استفاده شده است. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه ویژگیهای شغلی هکمن و الدهام (1980) و پرسشنامه انگیزش شغلی سهرابی (1392) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد از میان پنج بعد مدل ویژگیهای شغلی، سه بعد تنوع مهارت (000/0p= و 46/0r= )، اهمیت شغل (003/0p= و 25/0 =r) و بازخورد (003/0p= و 25/0- =r) رابطه معناداری با انگیزش شغلی دارند. بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود در تدوین استراتژی های منابع انسانی سازمان ها فضا و بستری برای استقلال کارکنان جهت ایفای مسئولیت هایشان ایجاد کنند که به واسطه این استقلال و آزادی عمل کارکنان توسعه، نوآوری، تعهد، یادگیری سازمانی و رضایت شغلی شان افزایش می یابد.
کلید واژگان
ویژگی های شغلانگیزش شغلی
دانشگاه
آموزش عالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
آئیژ عزمیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهراندانش آموخته کارشناسی ارشدرشه مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی داشنشگاه تهران
دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدة علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران،




